لینک های دسترسی

Breaking News

شورای امنیت ملل متحد: وضعیت افغانستان به تدریج 'پیچیده' می‌شود


اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۵ اگست (سوم سنبله) در بحثی پیرامون فعالیت‌های گروه داعش در جهان به شمول عراق و افغانستان، نسبت به فعالیت این گروه در افغانستان و افزایش توانمندی‌هایش ابراز نگرانی کردند.

اشتراک‌کنندگان در این نشست گفتند که داعش نه تنها برای افغانستان، بلکه برای تمام منطقه به تهدید تبدیل شده است.

سازمان ملل متحد پیش از این در گزارشی تعداد جنگجویان داعش و اعضای خانواده آنها در افغانستان را بین چهار تا شش‌هزار نفر تخمین کرده بود.

بر اساس گزارش شورای امنیت، ولادیمیر ورونکوف، معاون منشی عمومی سازمان ملل متحد در امور مبارزه با تروریزم، نیز در این نشست با استناد به هفدهمین گزارش این شورا در رابطه به فعالیت‌های داعش، از افزایش حملات این گروه در عراق و افغانستان نگرانی کرد. او گفت که اکنون توانایی داعش برای عملیات در منطقه افزایش یافته است.

ورونکوف با اشاره به حملات ۳۰ جولای گروه داعش در باجور پاکستان و ۱۳ اگست در ایران، خواستار محدود شدن دسترسی این گروه به منابع مالی شد و گفت: "در این زمینه نیاز است که صندوق بین‌المللی پول کمک کند."

ولادیمیر ورونکوف نسبت به افزایش فعالیت داعش در کشورهای افریقایی نیز هشدار داد: "ترس از دسترسی گروه‌های تروریستی به سلاح و مهمات در افغانستان در آن سوی افریقا اکنون در حال تبدیل شدن به واقعیت است؛ وضعیت در این کشور به تدریج پیچیده می‌شود."

در این گزارش سازمان ملل بیشتر به فعالیت‌های گروه داعش در عراق و کشورهای افریقایی بحث شده است.

ماریا زبولوتسکایا، نماینده فدراتیف روسیه،‌ در این نشست، در مورد فعالیت‌های کشورهای غربی در شرق میانه، افریقا و افغانستان - که آنها را فعالیت‌های خرابکارانه خواند - صحبت کرد و کشورهای غربی را مسوول ظهور داعش در شرق میانه دانست.

خانم زبولوتسکایا گفت: "وضعیت کنونی افغانستان نیز به دلیل سو استفاده کشورهای غربی از مسایل ضد تروریستی است که از منافع جیوپولیتیکی خود محافظت می‌کردند."

جیم کریسکی، نماینده بریتانیا، نیز در نشست با تاکید بر نیاز به تشدید واکنش جمعی برای مقابله با تهدید داعش هشدار داد که این گروه تندرو توانایی انجام حملات بر اهداف غیرنظامی و بین‌المللی در داخل افغانستان و تشویق حملات در خارج از کشور را دارد.

آریانی اسپاسی، نماینده البانیا، در این نشست گفت که از تبدیل شدن افغانستان به محیط امن برای گروه‌های تروریستی باید جلوگیری شود.

او از اداره طالبان خواست تا به وعده‌های خود در این زمینه عمل کند.

بحث درباره فعالیت‌های داعش در سازمان ملل در حالی ترتیب شده است که حکومت طالبان بارها گفته است که گروه داعش در افغانستان فعالیت مشهودی ندارد و این گروه در این کشور به شدت سرکوب شده و توانایی عملیات آن نیز تضعیف گردیده است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان روز شنبه با نشر بیانیه‌ای‌ گفت است که حکومت طالبان یک بار دیگر این اتهامات بی‌اساس را رد می‌کند و خواهان شفاف‌سازی این گونه مسایل شده است.

مجاهد تاکید کرده که در دو سال گذشته، نیروهای امنیتی طالبان "صدها عملیات مستقل" علیه سلاح‌های غیرقانونی و داعش انجام داده‌اند که در نتیجه سلاح‌ها جمع‌آوری شده و "توان عملیاتی داعش از بین برده شده است".

در بیانیه همچنین آمده است: "اینکه در یک سال گذشته فعالیت داعش در افغانستان به صفر تقرب کرده است ولی باز هم یک سازمان بین المللی این چنین پروپاگند منفی و بدون سند را منتشر می‌سازد و در این باره ثبوت نیز ارایه کرده نمی‌تواند، حیثیت سازمان متذکره را زیر سوال می‌برد."

مجاهد داعش را گروهی سرکوب شده در افغانستان می‌خواند، اما تایید می‌کند که حملات این گروه یک ''چالش‌ اندک امنیتی'' در افغانستان به شمار می‌رود.

او چندی پیش در مصاحبه با تلویزیون ملی افغانستان تحت کنترول حکومت طالبان تاکید کرد که داعش در افغانستان حضور فزیکی ندارد و در مقایسه با سال‌های گذشته که این گروه در چندین ولایت فعالیت می‌کرد، در حال حاضر "هیچ بخشی در منطقه را تحت کنترول ندارد."

مجاهد گفت: "به طور مخفیانه و بسیار ماهرانه تلاش می‌کنند از ازدحام مردم یا شهرها سواستفاده کنند، گاهی حملات انفجاری می‌کنند. تجربه ای که ما داریم و مردم افغانستان دیده اند، این [حملات] یک یا ۱.۵ درصد مشکل امنیتی است."

سخنگوی حکومت طالبان مدعی شد که نیروهای امنیتی آنان برای مهار حملات داعش "بسیار تلاش کرده اند" طوری که جای حمله صورت گرفته، عملیات علیه اعضای گروه داعش انجام شده و پایگاه آنها در سه روز منهدم شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG