لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان افغان ۲۰۰ عضو تحریک طالبان پاکستان را بازداشت کرده اند – منبع پاکستانی


یک منبع پاکستانی می‌گوید که حکومت طالبان حدود ۲۰۰ پاکستانی را که از چترال پاکستان به افغانستان رفته بودند، دستگیر کرده است.

این منبع به شرط افشا نشدن هویت‌اش به صدای امریکا گفت که اکنون این جنگجویان در زندان به سر می‌برند و افزود که مقامات بالفعل افغانستان در حال انتقال اعضای تحریک طالبان پاکستان به دور از مرز اند.

او گفت: ''اما قبل از نتیجه گیری باید منتظر ماند و نتیجه این اقدامات را دید، بنابراین باید برای انجام این اقدامات به آنها فرصت داد.''

حکومت طالبان تاکنون در مورد این بازداشت‌ها تبصره نکرده است. اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی ارشد طالبان روز دوشنبه بار دیگر تاکید کرد که حکومت آنان به کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده کند.

مجاهد در اظهاراتی که از تلویزیون ملی تحت ادارهٔ طالبان پخش شد، گفت: "این پالیسی اعلام شدهٔ ما است. این محور برای منافع ملی افغانستان در ترویج صلح و آشتی است."

مجاهد تصریح کرد: "ما فقط می‌توانیم با توجه به ظرفیت خود به پاکستان در مسایل امنیتی داخلی کمک کنیم. پاکستانی‌ها نیز محدودیت‌های ما را درک می‌کنند، ما نمی‌توانیم در مرزها به آنها کمک کنیم زیرا این مسوولیت آنهاست."

حکومت طالبان اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد هزاران مهاجر پاکستانی را که در ولایات مرزی ساکن شده اند، به مناطق دیگر افغانستان منتقل کند، زیرا گمان می‌رود افزایش حوادث تروریستی در پاکستان با این پناهجویان ربط داشته باشد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، بدون ارایه معلومات بیشتر در مورد این طرح گفته است که این مهاجرین در حال حاضر در خوست، کنر و برخی ولایات دیگر هم مرز با پاکستان، مستقر اند و بر اساس برنامه، به سایر ولایات افغانستان منتقل خواهند شد تا اطمینان حاصل شود که آنها به خطوط مرزی دسترسی ندارند و در حملات داخل پاکستان دخیل نیستند.

این اظهارات منبع پاکستانی پس از آن صورت می‌گیرد که یک هیات بلندپایه پاکستانی به رهبری آصف علی درانی، نماینده ویژۀ پاکستان در امور افغانستان، به شمول مقامات نهادهای امنیتی آن کشور روز پنجشنبه ۲۱ سپتمبر وارد کابل شد تا با مقامات حکومت طالبان در مورد یک سلسله مسایل از جمله مسایل امنیتی گفتگو کند.

مقامات اسلام‌آباد این گفتگوهای "گسترده" را "نویدبخش" توصیف کرده اند.

انوار الحق کاکر، صدراعظم موقت پاکستان، روز دوشنبه در پاسخ به این سوال که آیا طالبان در نیت خود برای محدود کردن فعالیت تحریک طالبان پاکستان صادقانه عمل کرده اند، گفت: "ما اینجا در مورد نیت حکومت بالفعل (طالبان) قضاوت نمی‌کنیم."

اما افزود: "بلی، ما نگرانی داریم زیرا گروه‌هایی مانند تحریک طالبان پاکستان در خاک افغانستان ساکن هستند. کمپ‌های آموزشی در خاک آنها وجود دارد که برای ما مایهٔ نگرانی است. اما اینکه آیا این عمداً [یا] از حمایت آن حکومت برخوردار است، باید دید. ما نمی‌خواهیم این رابطه را پیچیده کنیم."

گروه تحریک طالبان پاکستان "تی‌تی‌پی" مسوولیت تعدادی از حملات تروریستی اخیر در خاک پاکستان را بر عهده گرفته است.

بر اساس ادعای اسلام‌آباد، پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان در افغانستان، سران و شبه‌نظامیان گروه تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان پناهگاه‌های امن دارند و حملات شان را از بیرون سرحد پاکستان بر نیروهای امنیتی این کشور افزایش داده اند.

صدها نیروی امنیتی، پولیس و سرباز اردوی پاکستان در این حملات کشته شدند و این حملات همچنان هنوز ادامه دارد.

پیش از این،‌ منابع رسمی بلند‌پایهٔ پاکستانی به صدای امریکا گفتند که رهبر طالبان حملات فرامرزی به شمول حملات بر پاکستان را از رهگذر اسلامی "حرام" خوانده است.

این منابع گفته اند که رهبران بلند‌پایهٔ طالبان این فرمان هبت‌الله اخندزاده را در جریان مذاکرات دوجانبه‌ٔ اخیر به مقامات پاکستانی بیان کرده اند و به این گونه عزم خود را برجسته ساخته که اجازه نخواهند داد از خاک افغانستان کشور دیگری تهدید شود.

در عین حال، تلویزیون ملی افغانستان که تحت ادارۀ طالبان قرار دارد به تاریخ پنجم اگست (۱۴ اسد)‌ در رسانهٔ اجتماعی ایکس بخش‌های از سخنرانی یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع طالبان، را نشر کرده که در آن او از طالبان خواسته تا از بزرگان شان به حیث یک مسوولیت دینی اطاعت کنند.

وزیر دفاع طالبان در سخنرانی که صرف صدای آن نشر شده، گفته است: "اکنون دستور امیر [رهبر طالبان] است. اطاعت از آن واجب، فرض و لازم است. اگر کسی از افغانستان به نیت جهاد به خارج می‌رود، این جهاد وی، جهاد محسوب نمی‌شود. امیر مجاهدین را از جنگ منع کرد و هنوز هم آنان به طرف جنگ می‌روند، این جنگ، جنگ است، جهاد نیست."

مقامات اسلام آباد که ارزیابی‌های خود را با صدای امریکا به اشتراک گذاشته اند، معتقدند که طالبان آگاهانه از گروه‌هایی که در جریان جنگ دو دههٔ گذشته با آنها همسو بودند، اما اکنون در فعالیت‌های جنایتکارانه در افغانستان مانند اخاذی، آدم ربایی برای باج گیری و تروریزم درگیر هستند، فاصله می گیرند.

آنها خاطرنشان کردند که رهبران طالبان می‌دانند که مسوولیت بزرگ‌تری برای رسیدگی به این مسایل دارند، زیرا اکنون کنترول کشور را در دست دارند و باید به جهان نشان دهند که دیگر مانند یک گروه شورشی عمل نمی‌کنند چون به دنبال به رسمیت شناختن حکومت خود هستند.

گروه

XS
SM
MD
LG