لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا: هیچ جایگزین حفاظتی برای افراد در معرض خطر در افغانستان وجود ندارد


در سال ۲۰۲۳، شهروندان افغانستان حدود ۱۱۸هزار درخواست پناهندگی به کشورهای اتحادیه اروپا تسلیم کردند
در سال ۲۰۲۳، شهروندان افغانستان حدود ۱۱۸هزار درخواست پناهندگی به کشورهای اتحادیه اروپا تسلیم کردند

اداره پناهندگی اتحادیه اروپا، یک تحلیل تازه مشترک را با اتفاق آرای ۲۷ کشور عضو این اتحادیه از وضعیت افغانستان نشر کرده است که می‌گوید به دلیل انکار مداوم حقوق بشر و آزادی‌های اساسی توسط حکومت طالبان، زنان و دختران افغان همچنان در خطر آزار و اذیت در کشور خود قرار دارند.

اداره پناهندگی اتحادیه اروپا گفته است که رهنمود کشوری این تحلیل به عنوان یک ابزار کلیدی برای سیاست‌گذاران اتحادیه اروپا و ارزیابان پناهندگی در روند افزایش، ارزیابی و هماهنگی درخواست‌های پناهندگی مهم است.

برعلاوه، بعلاوه، "رهنمود کشوری افغانستان ۲۰۲۴" تایید می‌کند که تلاش‌های امنیتی جاری تا حد زیادی بر سایر گروه‌های آسیب‌پذیر مورد هدف طالبان متمرکز است، مانند کارمندان رژیم سابق، همکاران نیروهای خارجی، گروه‌های مقاومت ضد طالبان، مدافعان حقوق بشر و کسانی که معیارهای دینی، اخلاقی و اجتماعی را زیر پا گذاشته اند، شامل می‌شوند.

همچنان شماری از اقلیت‌های مذهبی و قومی نیز با آزار و اذیت و تهدیدهای جدی طالبان و شاخه خراسان دولت اسلامی، داعش مواجه استند.

در رهنمود کشوری افغانستان آمده است: "در نهایت، به دلیل ادامه وضعیت وخیم بشری، همراه با محدودیت‌های شدید تردد و نگرانی‌های امنیتی، رهنمود به این نتیجه می‌رسد که به طور کلی، در حال حاضر هیچ جایگزین حفاظت داخلی در هیچ بخشی از افغانستان [برای افراد در معرض خطر] وجود ندارد".

اداره پناهندگی اتحادیه اروپا گفته است که افغانستان دومین کشور با بیشترین متقاضیان حمایت بین‌المللی در اتحادیه اروپا است.

بر اساس گزارش این اداره، در سال ۲۰۲۳، شهروندان افغانستان حدود ۱۱۸هزار درخواست پناهندگی به کشورهای اتحادیه اروپا تسلیم کردند که با وجود کاهش ۱۲ درصدی نسبت به ۲۰۲۲ باز هم از رهگذر درخواست پناهندگی در رده دوم قرار داشتند.

گزارش گفته است: "در طول سال، کمی بیش از یک پنجم از همه متقاضیان زن بودند. آلمان همچنان کشور مقصد اصلی باقی ماند و بیش از یک سوم تقاضاهای افغان‌ها در آنجا درخواست شده بود".

اداره پناهندگی اتحادیه اروپا گفته اس که در سال ۲۰۲۳، بیش از ۹۰هزار فیصله ابتدایی در کشورهای عضو اتحادیه برای شهروندان افغان صادر شد که تقریباً سه پنجم آن توسط آلمان و فرانسه گرفته شد.

گزارش گفته است که میزان به رسمیت شناختن پناهجویان افغان ۵۵ درصد بود و به نیمی از آنها وضعیت پناهندگی داده شد.

در گزارش آمده است که تا پایان جنوری سال روان، حدود ۷۲هزار پرونده درخواست پناهندگی افغان‌ها در انتظار فیصله ابتدایی قرار داشت.

پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، صدها هزار افغان به دلیل انتقام‌جویی از رژیم طالبان و نگرانی‌های دیگر از این کشور به کشورهای خارجی مهاجر شدند.

علاوه بر ایران و پاکستان که در سه سال گذشته نزدیک به دو میلیون افغان به این دو کشور مهاجرت کرده اند، صدها هزار افغان به ترکیه، کشورهای اروپای غربی، امریکا، کانادا و بریتانیا پناه بردند. این تعداد شامل هزاران شهروند افغان نیز می‌شود که در قالب برنامه‌های تخلیه توسط کشورهای غربی از افغانستان و کشورهای همسایه این کشور منتقل شدند.

گروه

XS
SM
MD
LG