لینک های دسترسی

Breaking News

وست با مقامات ملل متحد در پاکستان در مورد مهاجران افغان گفتگو کرد


آرشیف
آرشیف

نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان با مقامات کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و سازمان بین‌المللی مهاجرت در پاکستان در مورد مهاجران افغان در آن کشور گفتگو کرده است.

تامس وست، امروز شنبه نهم دسمبر (۱۸ قوس) در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشته است که در این گفتگو دربارۀ حمایت این دو سازمان از افغان‌های به شدت آسیب‌پذیر و در معرض خطر بحث کرده است.

او در ادامه نگاشته است: "مفتخریم که ایالات متحده امسال ۷۷ میلیون دالر به کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان برای این تلاش‌ها و نه میلیون دالر به سازمان بین‌المللی مهاجرت برای پاسخ به زلزله‌های اخیر کمک کرده است".

وست گفته است که با شماری از مهاجران افغان نیز ملاقات کرده است تا از نزدیک در مورد زندگی آنها بشنود.

نماینده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان تاکید کرده است: "شجاعت آنها [مهاجران افغان] را در شرایط سخت تحسین می‌کنیم. ما خواستار حفاظت از آنها هستیم و از کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، سازمان بین‌المللی مهاجرت و سایر شرکا به خاطر تلاش‌های شان تشکر می‌کنیم".

پیش از این، وست با جلیل عباس جیلانی، وزیر خارجۀ حکومت موقت پاکستان و آصف درانی، نمایندۀ پاکستان در امور افغانستان نیز در مورد موضوعات دوجانبه به شمول مسله مهاجرین افغان در پاکستان و اخراج اجباری آنان از آن کشور گفتگو کرده است.

وزارت خارجۀ پاکستان، به تاریخ هفتم دسمبر با نشر پیامی در شبکۀ اجتماعی ایکس گفت که جیلانی در دیدار با وست بر اهمیت رویکردهای جمعی برای ارتقای رفاه و توسعه برای مردم افغانستان و تعهد پاکستان برای همکاری با شرکای بین‌المللی در این راستا تاکید کرد.

آصف درانی، نماینده پاکستان در امور افغانستان نیز گفته است که با تامس وست، در مورد مسایل مختلف در افغانستان و واکنش بین‌المللی به آن صحبت کرده است و هر دو طرف بر هماهنگی و همکاری بیشتر تاکید کردند.

پیش از تامس وست، یک هیات امریکایی به رهبری جولیتا ولاس نویس، دستیار وزارت خارجهٔ ایالات متحده نیز با مقامات پاکستانی در مورد مهاجران افغان، حفاظت از آنان و اسکان مجدد شان گفتگو کرده بود.

وست در حالی با مقامات ملل متحد و حکومت پاکستان در مورد مسله مهاجران افغان گفتگو کرده است که پاکستان به مهاجران افغان فاقد اسناد قانونی اقامت هشدار داده بود که تا اول ماه نومبر این کشور را ترک کنند، در غیر آن بازداشت شده و اخراج خواهند شد.

حکومت پاکستان گفته است که ۱.۷ میلیون شهروند افغانستان بدون داشتن مدارک قانونی اقامت در پاکستان به سر می‌برند.

تصمیم حکومت موقت پاکستان مبنی بر اخراج مهاجران بدون مدارک قانونی، به شمول حکومت طالبان با واکنش سازمان ملل متحد و نهادهای بین‌المللی حقوق بشر مواجه شده است.

دفتر کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که بر اساس ارزیابی این اداره، بازداشت مهاجران افغان توسط نهادهای امنیتی پاکستان به شدت افزایش یافته است.

این اداره ملل متحد روز جمعه هشتم دسمبر (۱۷ قوس) با نشر گزارشی گفت که طی حدود یک ماه نزدیک به ۲۸هزار مهاجر افغان در پاکستان بازداشت شده اند.

گزارش گفته است: "این [رقم] نشان دهنده افزایش بیش از هشت برابری در بازداشت و توقیف [مهاجران افغان در پاکستان] در مقایسه با مجموع سال ۲۰۲۳ تا پایان اکتوبر است".

همچنان دفتر کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در گزارشش گفته است که از ۱۵ سپتمبر، بیش از ۴۴۸هزار مهاجر افغان از پاکستان به افغانستان بازگشته اند.

حکومت پاکستان گفته است که در حال حاضر بیش از چهار میلیون مهاجر افغان در این کشور زندگی می‌کنند که از این میان یک میلیون و ۷۰۰هزار نفر فاقد مدارک اقامت قانونی هستند.

گروه

XS
SM
MD
LG