لینک های دسترسی

Breaking News

هزاران جنگجوی تحت حمایت ایران گفته اند حاضرند برای جنگ با اسراییل به حزب الله بپیوندند 


جنگجویان حزب الله حین یک تمرین نظامی
جنگجویان حزب الله حین یک تمرین نظامی

هزاران جنگجوی گروه‌های مورد حمایت ایران در شرق میانه گفته اند که در صورت تشدید درگیری‌ها و مبدل شدن آن به جنگ تمام عیار، حاضرند به لبنان بروند و در جنگ با اسراییل به حزب الله بپیوندند.

در طول یک دههٔ گذشته، جنگجویان از لبنان، عراق، افغانستان و پاکستان در کنار هم در سوریه به حمایت از حکومت بشار الاسد،‌ رییس جمهور این کشور، جنگیده اند و اکنون مقامات گروه‌‌های مورد ایران گفته اند که می‌توانند این بار علیه اسراییل گردهم بیایند.

پس از آغاز جنگ میان گروه حماس و اسراییل، در مرز لبنان با اسراییل، تقریباً همه روزه درگیری‌ها جریان داشته است.

وضعیت در شمال اسراییل پس از آن متشدد شد که در جریان ماه جاری در یک حملهٔ هوایی اسراییل یک قوماندان ارشد نظامی حزب الله در جنوب لبنان کشته شده و این گروه در اقدام انتقامجویانه صدها راکت و طیاره‌های بی‌سرنشین انفجاری را بر خاک اسراییل پرتاب کرد.

مقامات اسراییل تهدید کرده اند که در صورت عقب نرفتن حزب الله از مرز، عملیات نظامی را بر لبنان انجام خواهد داد.

حسن نصرالله، رهبر حزب الله، هفتهٔ گذشته گفت که رهبران این گروه‌‌ها از ایران،‌ عراق، سوریه، یمن و دیگر کشورها پیشنهاد پیوستن با حزب الله را داده اند، اما او گفت که حزب الله خودش بیش از ۱۰۰ هزار جنگجو دارد.

نصرالله افزود که در حال حاضر تنها یک بخش از قوای بشری این گروه درگیر جنگ است. اما وی به سخنرانی سال ۲۰۱۷‌اش اشاره کرد که گفته بود، در صورت جنگ تمام عیار با اسراییل، جنگجویان از ایران، عراق، یمن، افغانستان و پاکستان با حزب الله خواهند پیوست.

این در حالی است که برخی از این گروه‌ها از قبل حملاتی را بر اسراییل و متحدین‌ آن انجام داده اند.

یک مقام یک گروه مورد حمایت ایران در عراق به اسوشیتدپرس گفت: "اگر جنگ آغاز شود، ما با حزب الله شانه به شانه خواهیم جنگید." اما وی از ذکر نامش خودداری کرد و در این خصوص معلومات بیشتر ارایه نکرد.

یک مقام یک گروه دیگر در عراق گفت که برخی مشاوران آن از قبل به لبنان رفته اند.

اسراییل نیز از این وضعیت آگاهی دارد.

ایریان ایتزیون، رییس پیشین پلانگذاری پالیسی وزارت خارجهٔ اسراییل، در یک گفتمان در واشنگتن گفت که احتمال قوی از یک جنگ چند جبهه‌ای را مشاهده می‌کند.

او افزود که در کنار مداخلهٔ حوثی‌ها و تندروان عراقی، "شمار زیادی از جهادی‌ها از کشورهای مانند افغانستان و پاکستان به لبنان و ساحات مرزی سوریه به اسراییل سرازیر خواهند شد."

اردوی اسراییل گفته است که از ماه اکتوبر سال گذشته به اینسو، حزب الله بیش از ۵۰۰۰ راکت، میزایل‌های ضد تانک و طیاره‌های بی‌سرنشین را بر خاک اسراییل پرتاب کرده است.

مقامات حزب الله گفته اند که خواهان جنگ تمام عیار با اسراییل نیستند، اما اگر اتفاق بیافتد، برای آن آماده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG