لینک های دسترسی

Breaking News

هیاتی پاکستانی دربارۀ حملۀ تروریستی بشام با مقامات طالبان در کابل گفتگو کرد


وزارت داخله حکومت طالبان می‌گوید که محمد نبی عمری، معاون اول این وزارت، با هیات پاکستانی به رهبری محمد خرم آغا، معاون وزیر داخله آن کشور، در ارتباط با حمله به انجنیران چینی در منطقه بشام ایالت خیبر پشتونخوا گفتگو کرده است.

این وزارت ناوقت پنجشنبه ۳۰ می (۱۰ جوزا) با فرستادن اعلامیه‌ای به رسانه‌ها گفت که این هیات پاکستانی در بخش امنیتی خواهان کمک حکومت طالبان نیز شده است.

در این اعلامیه آمده است: "هیات امنیت منطقه را برای همه مفید خواند و ابراز امیدواری کرد که برخی مشکلات موجود حل شود. آقای خرم آغا در مورد حمله تروریستی ۲۶ مارچ در ساحه بشام صحبت کرد و در بخش امنیتی ابراز امیدواری کرد که حکومت افغانستان (حکومت طالبان) کمک کند."

محمد نبی عمری، معاون اول وزارت داخلۀ حکومت طالبان، گفته است،‌ چنانچه افغانستان امنیت برای خودش می‌خواهد برای دیگران نیز چنین است.

او گفته است: "ما به سیاست شر باور نداریم. نیت و عمل ما طوری است که امنیت در منطقه را به خیر خود و همه می‌دانیم. رویداد تروریستی بشام حادثه‌ای بدی بود، اما باید همه مسوولیت امنیتی مناطق خود را به دوش داشته باشیم و به جای مسایل انحرافی، زمینۀ همکاری واقعی را مساعد بسازیم."

این مقام حکومت طالبان یک بار دیگر به هیات پاکستانی گفته است که آنان به کسی اجازه نمی‌دهند که از خاک افغانستان علیه کشوری دیگر استفاده کند و از دیگران نیز چنین توقعی دارند.

به تاریخ ۲۶ مارچ ۲۰۲۴، پنج انجنیر چینی و یک راننده پاکستانی در حمله انتحاری به موتر حامل شان در ساحۀ بشام در ایالت خیبر پشتونخوا کشته شدند.

مقامات امنیتی پاکستان پس از این حمله گفتند که موتر استفاده شده در این حمله از افغانستان به این منطقه آورده شده و مهاجم نیز افغان بود.

حکومت طالبان این حمله را محکوم کرده و استفاده از خاک افغانستان در این حمله را به شدت تکذیب کرده است. مسوولیت آن حمله را تحریک طالبان پاکستانی نیز به دوش نگرفت.

وزارت خارجه پاکستان با نشر خبرنامه‌ای که در رسانه اجتماعی ایکس گفته است که نتایج تحقیقات در مورد حمله به انجنیران چینی را با حکومت طالبان در افغانستان در میان گذاشته و از طالبان خواسته است تا در بازداشت تروریستان دخیل در این حمله همکاری کنند.

وزارت خارجه پاکستان نیز گفته است که به دستور شهباز شریف، صدر اعظم آن کشور، هیاتی به رهبری محمد خرم آغا، معین وزارت داخله آن کشور،‌ روز پنجشنبه ۳۰ می (۱۰ جوزا) با مقامات حکومت طالبان، از جمله محمدنبی عمری، معین وزارت داخله این گروه، دیدار و گفتگو کرده است.

در این خبرنامه آمده است: "جانب افغانستان [حکومت طالبان] تعهد خود در زمینۀ عدم استفاده از خاک این کشور برای هیچ گونه فعالیت تروریستی علیه سایر کشورها از جمله پاکستان بار دیگر تکرار کرد."

وزارت خارجۀ پاکستان همچنان گفته است که حکومت طالبان موافقه کرد تا تحقیقات انجام‌شده دربارۀ حمله تروریستی بشام را ارزیابی کند و در تکمیل‌کردن این تحقیقات با پاکستان همکاری کند.

به گفتۀ این وزارت، دو طرف در خصوص تهدیدات تروریستی علیه پاکستان و پاسخ به نگرانی‌های پاکستان در این زمینه به همکاری با یکدیگر توافق کرده اند.

این هیات پاکستانی پس از آن برای گفتگو در مورد مسایل امنیتی با حکومت طالبان به کابل سفر کرده است که محسن نقوی، وزیر داخلۀ پاکستان، از حکومت طالبان خواستار بازداشت طراحان حمله بر انجنیران چینی در منطقه بشام ایالت خیبر پشتونخوا و سپردن آنان به اسلام‌آباد شده بود.

نقوی، به تاریخ ۲۶ می (ششم جوزا) در نشست خبری در شهر لاهور، بدون نام بردن از کشوری خاص، سازمان‌های استخباراتی برخی کشورها را به همکاری در سازمان‌دهی این حمله متهم کرد.

او گروه تحریک طالبان پاکستانی (تی‌تی‌پی) را در قبال حمله بر انجنیران چینی در ایالت خیبر پشتونخوا مسوول دانسته و یک بار دیگر ادعا کرد که آن حمله در داخل افغانستان طراحی شده بود.

روابط پاکستان و حکومت طالبان از مدت‌ها قبل به دلیل تحت حمایت قرارگرفتن تحریک طالبان پاکستان از سوی حکومت طالبان تیره شده است. حکومت طالبان بارها ادعای پاکستان مبنی بر حمایت از تحریک طالبان پاکستان را رد کرده و گفته است که به کسی اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده کند.

گروه

XS
SM
MD
LG