لینک های دسترسی

Breaking News

لغو پرواز‌ها به لبنان؛ مسافران در تلاش فرار از آن کشور اند


پس از تشدید تنش‌ها در شرق میانه و لغو پرواز‌ها از لبنان، مسافران در قطار‌های طولانی میدان هوایی بیروت، پایتخت لبنان، صف کشیده‌اند تا آن کشور را ترک کنند، زیرا ترس آن می‌رود که تبادل آتش میان اسراییل و حزب‌الله لبنان به جنگ تمام عیار مبدل شود.

ژول سفیر، یکی از مسافران در میدان هوایی بیروت، به خبرگزاری فرانس پرس گفت:‌ "من از رفتن خوشحال نیستم. می خواستم تمام تابستان را در لبنان سپری کنم و سپس به سر کار در پاریس برگردم. اما پروازم لغو شد و امروز مجبور شدم یک تکت دیگر بگیرم."

پس از حملات هفتم اکتوبر سال گذشته، حزب‌الله لبنان، متحد گروه حماس، تقریباً همه روزه با اسراییل تبادل آتش می‌کند، وضعیتی که سبب گسترش منازعه در منطقه شده است. حزب‌الله لبنان از حمایت ایران نیز برخوردار است.

اما پس از آنکه اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس، در تهران کشته شد و چند ساعت قبل از آن، فواد شکر، یکی از فرماندهان ارشد حزب‌الله در حملۀ هوایی اسراییل در بیروت کشته شد، تنش در شرق میانه شدت گرفته است.

با تشدید تنش در شرق میان به ویژه آمادگی ایران به پاسخ به کشته شدن رهبر ارشد حماس در تهران و تعهد حزب‌الله لبنان به انتقام‌جویی از کشته شدن فواد شکر در حملۀ اسراییل، هراس از شعله‌ور شدن یک جنگ منطقه‌ای افزایش یافته است.

چندین شرکت‌ هوایی از جمله ایر فرانس و لوفتانزا، بزرگترین شرکت هوایی آلمان، پرواز هایشان را به بیروت و تل ابیب فسخ کردند. در عین حال، شماری از کشور‌ها در روز‌های اخیر به طور مکرر به شهروندان خود سفارش کرده اند تا هرچه زود‌تر لبنان را ترک کنند.

فرانسه روز یکشنبه نسبت به وضعیت "بسیار بی ثبات" در لبنان هشدار داد و از شهروندان خود خواست تا آن کشور را ترک کنند. فرانسه روز قبل نیز از شهروندان خود خواست تا هرچه زودتر ایران را ترک کنند.

سفارت ایالات متحده مستقر در لبنان روز شنبه از شهروندان امریکا خواست تا ''با هر تکت موجود '' هرچه زودتر لبنان را ترک کنند.

با افزایش تنش‌ها، حالا ترس آن می‌رود که خشونت‌های مرزی میان حزب‌الله و اسراییل، به یک جنگ تمام عیار میان دو جناح-اسراییل و حزب‌الله-مبدل شود. پیش از این، اسراییل و حزب‌الله لبنان برای آخرین بار در تابستان ۲۰۰۶ میلادی وارد یک جنگ ویرانگر شدند، جنگی که ۳۴ روز دوام کرد.

در جریان جنگ ۲۰۰۶، اسراییل یگانه میدان هوایی بیروت، پایتخت لبنان، را بمباران کرد.

سفارت‌های خارجی مستقر در بیروت به کرات از شهروندان شان خواسته‌اند تا زمانی که پرواز‌های تجارتی موجود است، لبنان را ترک کنند.

گرتا موکارزل که یک شرکت مسافرتی را در نزدیکی بیروت اداره می‌کند، از طریق تیلفون به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که لغو پرواز‌ها سبب هرج و مرج شده است. او گفت که "سیلی از تماس‌های مشتریانی'' را دریافت کرده است که ''می‌خواهند آنجا [بیروت] را ترک کنند و از گیر ماندن در لبنان هراس دارند."

به گفته موکارزل با لغو پرواز‌ها، پیدا کردن چوکی در طیاره‌ها دشوار شده است به ویژه به کشور‌های اروپایی. او همچنین گفت که شماری از لبنانی‌ها که از سفر‌های خارجی عازم لبنان بودند، برگشت شان را لغو کرده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانس پرس، پس از آنکه تبادل آتش میان اسراییل و حزب‌الله لبنان در اکتوبر سال گذشته آغاز شد، کم و بیش ۵۴۶ نفر در لبنان کشته شده‌اند که اکثر شان جنگجویان بوده‌اند. کشته شدن ۱۱۵ غیرنظامی در حملات اسراییل بر لبنان نیز ثبت شده است.

به گفته اردوی اسراییل، در اثر حملات حزب‌الله لبنان بر اسراییل، به ویژه در بلندی‌های گولان ۲۲ سرباز اسراییلی و ۲۵ غیرنظامی کشته شده‌اند.

گروه

XS
SM
MD
LG