لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ برای سومین بار آمادۀ رقابت در انتخابات ریاست جمهوری امریکا می‌شود


دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده قرار است شام سه شنبه ۱۵ نومبر (۲۴ عقرب) آمادگی اش را برای رقابت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ ایالات متحده اعلام کند.

هرچند پس از نتایج غیرمنتظره و شکست‌های پیهم نامزدان مورد حمایت ترمپ در انتخابات میان دوره‌ای هشتم نومبر ۲۰۲۲ به نظر می‌رسد که محبوبیت رییس جمهور پیشین در میان حزب جمهوریخواه رو به کاهش نهاده است.

ترمپ امیدوار بود که نامزدان مورد حمایت وی در انتخابات هفتۀ گذشته پیروز شوند تا خودش از آن پیروزی به عنوان تختۀ خیز برای نامزدی حزب جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۲۴ کار بگیرد. اما اکنون برخی جمهوریخواهان بار ملامت ناکامی‌های انتخابات هفتۀ گذشته را که منجر به تمدید کنترول حزب دموکرات بر مجلس سنای امریکا شد، بر دوش ترمپ می‌اندازند.

ترمپ روز دوشنبه در شبکۀ اجتماعی‌اش با اشارۀ غیرمستقیم به اعلام نامزدی خود نگاشت که"با امیدواری، فردا یکی از مهم‌ترین روزها در تاریخ کشورمان خواهد بود". انتظار می‌رود که دونالد ترمپ ساعت ۹:۰۰ شام سه شنبه به وقت شرق ایالات متحده از اقامتگاهش در پام بیچ ایالت فلوریدا اعلامیه‌ای را صادر کند.

رقابت ترمپ در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری امریکا بسیار جالب توجه خواهد بود، زیرا او یگانه رییس جمهور امریکا است که در طول تصدی چهارسالۀ ریاست جمهوری دوبار استیضاح شد و نیز کسی است که روزهای پایانی ریاست جمهوری‌ وی با یورش خونین طرفدارانش بر مقر کانگرس ایالات متحده در ششم جنوری ۲۰۲۱ رقم خورده است. همچنین، دونالد ترمپ به خاطر انتقال صدها سند محرم دولتی به اقامتگاه شخصی‌اش زیر پیگرد قرار دارد.

شمار زیاد روسای جمهور ایالات متحده در دو دور پی در پی عهده دار این سمت بوده اند، اما در تاریخ ایالات متحده تنها یک نفر، گروفر کلفلند در دو دورۀ متفاوت و مجزا از هم در سال‌های ۱۸۸۴ و ۱۸۹۲ رییس جمهور ایالات متحده بوده است.

دستیاران و متحدان ترمپ به وی سفارش کرده بودند که اعلام نامزدی‌اش در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری امریکا را تا معلوم شدن سرنوشت انتخابات عضو سنا از ایالت جورجیا که قرار است به تاریخ ششم دسمبر برگزار شود، به تاخیر بی‌اندازد. به دلیل اینکه در انتخابات هشتم نومبر هیچ یک از نامزدان کرسی سنا از جورجیا نتوانستند بیش از ۵۰ درصد آرا را بگیرند، این انتخابات به دور دوم کشانده شد.

ترمپ بار ملامت شکست‌های نامزدان جمهوریخواه در انتخابات هفتۀ گذشته امریکا را به دوش مچ ‌مک‌کانل رهبر جمهوریخواهان مجلس سنا می‌اندازد. با اینحال شمار زیاد جمهوریخواهان انتقاد دارند که ترمپ در ایالت‌های پنسلوانیا و اریزونا از نامزدانی حمایت کرده است که محبوبیت چندانی نداشته یا از ادعاهای وی در مورد تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ و یا هم از دیدگاه‌های سختگیرانۀ وی در مورد سقط جنین حمایت کرده اند.

جموریخواهان منتقد ترمپ، چون مت رامنی، سناتور ایالت یوتا با اشاره به اینکه دموکرات‌ها از سال ۲۰۱۸ تا حال به خاطر ترمپ کنترول کانگرس را در دست دارند، بر ضرورت موجودیت نامزدان جدید جمهوریخواه تاکید کرد. او گفت: "اگر همواره بازنده استید، پس بگذارید که بازیگران جدید وارد عرصه شوند."

جان تون، سناتور جمهوریخواه از ایالت دکوتای جنوبی نگران است که اعلام نامزدی ترمپ در انتخابات ریاست جمهوری آینده، در کارزار انتخاباتی سنا در جورجیا خلل وارد خواهد کرد. او تاکید می‌کند که باید تمرکز شود تا جمهوریخواهان کرسی سنا از ایالت جورجیا را برنده شوند.

حتا برخی از چهره‌هایی که در گذشته متحد و وفادار سرسخت دونالد ترمپ بودند، در آستانۀ اعلام نامزدی آقای ترمپ در انتخابات آینده، از وی فاصله گرفته اند. شماری از جمهوریخواهان از ران دی سانتیس، والی جمهوریخواه فلوریدا خواسته اند که در انتخابات آیندۀ ریاست جمهوری امریکا خود را نامزد کند.

با اینحال، بر اساس نظرپرسی‌های اخیر عامه که از سوی برخی رسانه‌های امریکایی انجام شده است، دونالدترمپ هنوز هم یکی از محبوب‌ترین چهره‌ها در میان رای‌دهندگان جمهوریخواه است.

XS
SM
MD
LG