لینک های دسترسی

Breaking News

ترمپ در پیوند به اتهام نگهداری اسناد محرم به محکمه اظهار بی‌گناهی کرد


دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده روز سه شنبه ۱۳ جون (۲۳ جوزا) اتهامات وارده به خویش را رد کرد و در محکمهٔ ایالت فلوریدا اظهار بی‌گناهی کرد.

آقای ترمپ ساعاتی پیش خود را به مقامات تسلیم کرد تا در محکمه حضور یابد و اتهامات در مورد سوی استفاده از اسناد محرم علیه خودش را شنود کند.

روند شنود اتهامات و استماع حقوق در یک محکمهٔ شهر میامی ایالت فلوریدا، ساعت سه بعد از ظهر به وقت واشنگتن، تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد.

حضور ترمپ در محکمه پنج روز پس از آن صورت می‌گیرد که هیات منصفهٔ میامی او را به ۳۷ فقرهٔ جنایی متهم کرد، به شمول ۳۱ فقرهٔ تخطی از قانون سوی استفاده از اسناد محرم. مجازات هر فقره تا ۱۰ سال زندان است.

مقامات فدرال در اطراف محکمه تدابیر شدید امنیتی را اتخاذ کرده اند و مقامات میامی گفته اند که آمادهٔ کنترول تظاهرات تا ۵۰ هزار نفر اند.

فرانسیس سواریز، شاروال میامی گفت که "مردم حق دارند نظر شان را بیان کنند، اما ما به حکم قانون و نظم نیز باور داریم".

با آنهم، تا صبح روز سه شنبه ۱۳ جون (۲۳ جوزا) از هیچ گونه خشونت‌ پیش از حضور ترمپ در محکمه گزارش نشده است.

در تاریخ ایالات متحده، ترمپ نخستین رییس جمهور پیشین است که دوبار با اتهامات جنایی مواجه بوده و متهم می‌شود.

در ماه اپریل، دونالد ترمپ، در ۳۴ فقرهٔ جرم جعلکاری سوابق تجارتی مرتبط به پرداختن پول به یک هنرپیشهٔ فلم‌های سکس، پیش از انتخابات سال ۲۰۱۶، اظهار بی‌گناهی کرد.

در نشست استماعیهٔ امروزی محکمه، قاضی به ترمپ در مورد حقوق‌اش آگاهی خواهد داد و اتهامات علیه او را به خوانش خواهد گرفت. ترمپ گفته است که در برابر این اتهامات اظهار بی‌گناهی خواهد کرد.

به گونهٔ معمول نشست استماع حقوق و اتهامات یک روز پس از بازداشت صورت می‌گیرد، اما با در نظر داشت قضیهٔ بی‌پیشینهٔ ترمپ، حضور ابتدایی او در محکمه با پنج روز تاخیر برگزار می‌شود.

این قضیه به قاضی الیین کانن، سپرده شده است، فردی که توسط ترمپ در زمان تصدی ریاست جمهوری‌اش منحیث قاضی انتصاب شده بود و فیصله‌های سال گذشته‌اش به نفع رییس جمهور پیشین صادر شده بود.

وزارت عدلیهٔ‌ ایالات متحده در این مورد تحقیق می‌کند که آیا ترمپ از اسناد محرم دولتی که پس از ترک قصر سفید در سال ۲۰۲۱ نزدش نگهداشته بود، سوی استفاده کرده است یا نه.

تحقیق کنندگان حدود یک سال پیش، در حدود ۱۳۰۰۰ سند را از اقامت‌گاه ترمپ در فلوریدا ضبط کرده بودند. از آن میان ۱۰۰ سند، محرم علامه گذاری شده بود، با وجود آنکه یکی از وکلای ترمپ در گذشته گفته بود که تمامی اسنادی که علامه‌گذاری محرم داشت دوباره به حکومت برگشتانده شده است.

در اتهامات وارده گفته شده است که این اسناد شامل معلومات در مورد برنامه‌های هسته‌ای ایالات متحده بوده است. این افشا سازی، می‌تواند امنیت ملی امریکا را به خطر باندازد.

رییس جمهور پیشین در گذشته از حفظ و نگهداری این اسناد دفاع کرده و گفته بود که در زمان تصدی ریاست جمهوری‌اش این اسناد را غیر محرم ساخته بود. اما او در این مورد شواهدی را ارایه نکرده است.

پس از حضور در محکمه، ترمپ رها خواهد شد. تا اکنون تاریخ آغاز روند محاکمهٔ او مشخص نشده است. برخی از کارشناسان می‌گویند که این روند ممکن ماه‌ها را در بر بگیرد و حتی تا پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ به تاخیر بافتد.

با وجود این همه، ترمپ هنوز هم می‌تواند مبارزات انتخاباتی‌اش را به پیش ببرد و وی تعهد کرده است که حتی اگر گنهکار هم شناخته شود، به مبارزات‌ انتخاباتی‌اش ادامه خواهد داد.

بر اساس گزارش‌ها، ترمپ می‌خواهد پس از حضور در محکمه به نیوجرسی برود و برای مبارزات انتخاباتی‌اش نخستین محفل جمع‌آوری اعانه را راه اندازی کند.

XS
SM
MD
LG