لینک های دسترسی

Breaking News

ترکیه ۹۹ مظنون داعش را دستگیر کرد


نیروی ویژه امنیتی ترکیه (تصویر از آرشیف صدای امریکا)
نیروی ویژه امنیتی ترکیه (تصویر از آرشیف صدای امریکا)

وزیر داخله ترکیه روز جمعه دوم آگست (۱۲ اسد) گفت که در عملیات اخیر نیروهای‌ امنیتی این کشور ۹۹ عضو گروه دولت اسلامی (داعش) در سراسر آن کشور دستگیر شده‌اند.

علی یرلیکایا، وزیر داخله ترکیه، در پیامی که در رسانه اجتماعی ایکس نوشته، گفته است که دستگیری این افراد مظنون گروه دولت اسلامی عمدتاً در انقره، و ازمیر درغرب و همچنین در مرکز، شرق و جنوب آن کشور صورت گرفته است.

یرلیکایا گفت که ''۹۹ درصد افراد مظنون در جریان سه روز عملیات گرز-۴ دستگیر شده‌اند. ما هیچ تروریستی را تحمل نخواهیم کرد.''

حکومت ترکیه در سال‌های اخیر به صورت گسترده اعضای گروه دولت اسلامی یا داعش را در سراسر آن کشور دستگیر کرده است. پیش از این، ترکیه در ماه مارچ سال روان میلادی اعلام کرد که ۱۴۶ عضو داعش را در آن کشور دستگیر کرده است.

به گفته یرلیکایا، پولیس مجموعاََ ۲۹۱۹ مظنون گروه دولت اسلامی را دستگیر کرده است.

به گفته مقامات محلی ترکیه، دو نفر از مهاجمان که در کشتار دسته‌جمعی ۱۴۵ نفر در تالار کنسرت نزدیکی مسکو در ماه مارچ دخیل بودند، قبل از سفر به روسیه، چندین هفته را در ترکیه سپری کرده بودند.

گروه دولت اسلامی مسوولیت حمله ۲۲ مارچ را که منجر به کشته شدن ۱۴۵ نفر و زخمی شدن بیش از ۱۸۰ نفر شد، برعهده گرفت.

روسیه با آنکه آشکارا، حملۀ مسکو را به اوکراین ربط داده است، در پشت صحنه، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه با امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، در مورد تقویت تدابیر مبارزه با تروریزم صحبت کرده است.

روسیه گفته است که نیروهای امنیتی این کشور چهار شهروند تاجیکستان را به اتهام انجام حملهٔ مرگبار در نزدیکی مسکو دستگیر کرده اند.

اگرچه دولت اسلامی، نه شاخهٔ خراسان آن، مسوولیت حمله را بر عهده گرفت، مقامات امریکایی ادعا کرده اند که شاخهٔ خراسان دولت اسلامی در عقب این حملهٔ مرگبار بوده است.

پیش از این، داعش در ماه جنوری مسوولیت دو انفجار در شهر کرمان ایران را به عهده گرفت که در آن کم از کم ۹۵ نفر کشته شدند. ادارهٔ استخبارات ایران این حمله را به جنگجویان تاجیک شاخهٔ خراسان داعش مرتبط می‌داند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG