لینک های دسترسی

Breaking News

شرکت هوایی ترکیه پروازهایش را به افغانستان از سر گرفت


قرار است که شرکت هوایی ترکیه هفتۀ چهار پرواز بین کابل و استانبول انجام دهد
قرار است که شرکت هوایی ترکیه هفتۀ چهار پرواز بین کابل و استانبول انجام دهد

شرکت هوایی ترکیه (Turkish Airlines) امروز سه شنبه ۲۱ می (اول جوزا) پس از حدود حدود دو سال و هشت ماه توقف، پروازهایش را بین کابل و استانبول دوباره آغاز کرد.

وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان در شبکۀ ایکس نگاشته است: "این شرکت هوایی روز سه شنبه طی مراسمی که...جنگ اونال، سفیر ترکیه در کابل و...مقامات وزارت ترانسپورت و هوانوردی در آن حضور داشتند، پروازهایش دوباره آغاز کرد و هر هفته چهار پرواز بین کابل و استانبول انجام خواهد داد."

سفیر ترکیه در این مراسم در میدان هوایی کابل، از آغاز پروازهای خطوط هوایی ترکیه به عنوان نمونه بارز توسعه روابط کشورش با افغانستان یاد کرد.

غلام جیلانی وفا، مشاور وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان نیز گفت که بازگشت طیاره‌های خطوط هوایی ترکیه به میدان هوایی کابل نشان داد که دولت و مردم ترکیه در هر شرایطی در کنار افغان‌ها قرار دارند.

او ابراز امیدواری کرد که از سرگیری پروازهای شرکت هوایی ترکیه به معیاری‌شدن میدان هوایی کابل کمک کند و همچنین به گسترش بیشتر روابط اقتصادی و فرهنگی افغانستان و ترکیه منجر شود.

پیش از این آناتولی، خبرگزاری دولتی ترکیه گفته بود که پروازهای این شرکت در روزهای یکشنبه، سه شنبه، چهارشنبه و جمعه بین کابل و استانبول انجام خواهد شد.

عبدالستار غروال، رییس میدان‌های هوایی وزارت ترانسپورت و هوانوردی حکومت طالبان، از آغاز دوبارۀ پروازهای خطوط هوایی ترکیه به افغانستان استقبال کرد و گفت که برای رفت و آمد طیاره‌های این شرکت تسهیلات لازم در میدان هوایی کابل فراهم شده است.

او از دیگر خطوط هوایی بین‌المللی خواست تا به افغانستان بازگردند و به آنها در مورد امنیت ترانسپورت هوایی اطمینان داد.

شرکت هوایی ترکیه نیز همانند اکثر شرکت‌های هوایی خارجی در اگست ۲۰۲۱ میلادی هم‌زمان با تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان، فعالیت‌هایش را در این کشور متوقف کرد. اما در جریان دو سال گذشته چند شرکت هوای ایران،شرکت هوایی پاکستان (PIA) و فلای دوبی، فعالیت‌های شان را در افغانستان از سر گرفتند.

شرکت هوایی ایر عربیۀ امارات متحدۀ عرب نیز، به تاریخ ۱۰ جنوری (۲۰ جدی) پروازهایش را به افغانستان آغاز کرد.

حکومت طالبان قرارداد کنترول و ارزیابی مسافران در چهار میدان هوایی بین‌المللی را در جون ۲۰۲۲ با شرکت امارات متحده عربی موسوم به "گاک" امضا کرده است. بر اساس این قرارداد، در ازای خدمات، بخشی از حق ترانزیت بر فراز آسمان افغانستان به این شرکت داده می‌شود.

این شرکت علاوه بر کابل در میدان‌های هوایی هرات، قندهار و بلخ نیز خدمات مشابهی را ارایه می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG