لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد اسراییل را به بازداشت و بدرفتاری با هزاران فلسطینی متهم کرد


کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد روز جمعه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) اسراییل را متهم کرد که هزاران فلسطینی را در مکان‌های مخفی در غزه و کرانه غربی بازداشت کرده و آنها را مورد بدرفتاری قرار داده که می‌تواند به منزلهٔ شکنجه تلقی شود.

اجیت سونگهای، نمایندهٔ کمیشنری عالی حقوق بشر ملل متحد برای مناطق اشغالی فلسطین از طریق تماس ویدیویی از غزه به خبرنگاران در ژینو گفت که با "تعدادی" از بازداشت شدگان آزاد شده ملاقات کرده که گفته اند بین ۳۰ تا ۵۵ روز در بازداشت نیروهای دفاعی اسراییل بوده اند.

سونگهای گفت: "تعیین آمار بسیار دشوار است، اما شنیده‌ایم که به هزاران نفر می‌رسد."

او افزود: "آنها از ضرب و شتم، تحقیر و بدرفتاری حکایت کرده اند که می‌شود آن را شکنجه توصیف کرد. گزارش‌هایی از مردانی وجود دارد که آزاد شده اند، اما فقط با نیکر، بدون لباس کافی در این هوای سرد."

سونگهای همچنین گفت که بازداشت شدگان آزاد شده "گفتند که برای مدت طولانی چشمان شان بسته شده بود - برخی از آنها برای چند روز متوالی" و اکثر آنها گفتند که " برای مدتی به اسراییل برده شدند"، اگرچه نمی‌توانستند به طور مشخص تعیین کنند که کجا.

روینا شمداسانی، سخنگوی کمیشنری عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت که آنان با مقامات اسراییل در ارتباط با اتهامات سورفتار با فلسطینی‌های بازداشت شده در تماس بوده اند.

شمداسانی افزود: "ما نگرانی‌های خود را با مقامات اسراییلی در مورد بدرفتاری که به منزله شکنجه زندانیان در مناطق اشغالی فلسطین تلقی می‌شود، پیش از هفتم اوکتوبر و از آن زمان به بعد، به‌طور مکرر مطرح کرده‌ایم. اما متاسفانه ما هیچ پاسخی دریافت نکردیم."

صدای امریکا نیز برای اظهار نظر با نمایندگی اسراییل در ژینو تماس گرفت، اما پاسخی دریافت نکرد.

پس از حملۀ گروه حماس بر اسراییل که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی سبب کشته شدن حدود ۱۲۰۰ نفر شد و نیز ۲۴۰ نفر دیگر از سوی جنگجویان حماس گروگان گرفته شدند، صدر اعظم اسراییل تعهد کرد که حماس را نابود خواهد کرد.

نظامیان اسراییلی در پاسخ به حملات حماس، در بیش از سه ماه گذشته غزه را که در کنترول حماس است، به گونۀ پیهم هدف حملات هوایی و زمینی قرار داده اند که به گفتۀ مقام‌های صحی غزه منجر به کشته شدن بیش از ۲۴ هزار فلسطینی، عمدتاً کودکان و زنان، شده است. هرچند آمار ارایه شده از سوی مقام‌های غزه را هیچ نهاد مستقلی تایید یا رد نکرده است.

کمشنری عالی حقوق بشر ملل متحد گفت که اسراییل باید اطمینان حاصل کند که با همه افراد بازداشت شده مطابق به نورم‌های بین المللی و معیارات حقوق بشردوستانه رفتار شود و همه موارد سورفتار مورد بررسی قرار گیرد.

بازگشایی گذرگاه کلیدی اشدود

در همین حال قصر سفید روز جمعه ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) گفت که پس از گفتگوی تلیفونی جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده با بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، این کشور توافق کرد که محموله‌های آرد را اجازه بدهد تا از طریق بندر اشدود به فلسطینی‌ها در شمال غزه ارسال شود.

قصر سفید در بیانیه‌ای گفت: "رییس جمهور (بایدن) از تصمیم حکومت اسراییل برای اجازه ارسال محموله‌های آرد برای مردم فلسطین مستقیماً از طریق گذرگاه اشدود استقبال کرد."

قصر سفید همچنان گفته است که تیم‌های امریکایی "به طور جداگانه روی گزینه‌های برای ارسال مستقیم کمک‌ها از طریق آب کار خواهند کرد".

این اقدام چند روز پس از آن صورت گرفت که سازمان ملل متحد از اسراییل خواست تا اجازهٔ دسترسی به این بندر را برای ارسال فوری کمک‌های بشردوستانه به غزه که پس از حملات هفتم اکتوبر در محاصره قرار دارد، بدهد.

سه سازمان ملل متحد – برنامهٔ جهانی غذا، صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونسیف) و سازمان جهانی صحت – روز دوشنبه بر بازگشایی مجدد بندر اشدود تاکید کرده بودند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش‌های بخش انگلسی صدای امریکا و خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG