لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ملل متحد از تصمیم پاکستان مبنی بر اخراج مهاجران افغان فاقد اسناد


سازمان ملل متحد تصمیم پاکستان مبنی بر اخراج مهاجران افغان فاقد مدرک را از آن کشور نگران کننده خوانده و بر خروج داوطبانه و موقر افغان‌ها از آن کشور تایید کرده است.

حکومت پاکستان روز سه‌شنبه سوم اکتوبر (۱۱ میزان) دستور اخراج تمام مهاجرین بدون اسناد مستقر در آن کشور را صادر کرد که در میان آنان ۱.۷ میلیون شهروند افغانستان نیز شامل است. به این مهاجران تا اول ماه نومبر فرصت داده شده است که داوطلبانه پاکستان را ترک کنند، در غیر آن به گونۀ دسته جمعی و جبراً اخراج خواهند شد.

ستیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی سازمان ملل متحد روز چهارشنبه چهارم اکتوبر (۱۲ میزان) در کنفرانس خبری در مقر این سازمان در نیویارک گفت: "واضحاً که این یک انکشاف نگران کننده است. مطمینم که همکاران ما در کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان متوجه این وضعیت اند. به عنوان یک اصل، مهم است که هیچ مهاجری نباید غیرداوطلبانه و غیر موقر به کشورشان باز گردانده شوند."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در افغانستان نیز این تصمیم پاکستان را غیرقابل قبول خوانده و خواستار بازنگری آن شده اند. مجاهد روز چهارشنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: "رفتار با مهاجرین افغان در پاکستان غیرقابل قبول است. طرف پاکستانی باید در برنامه خود در این زمینه تجدید نظر کند. پناهجویان افغان در مشکلات امنیتی پاکستان دست ندارند".

مقام‌های پاکستانی ادعا کرده اند که در شمار زیاد رویدادهای امنیتی و خشونت‌های اخیر در آن کشور شهروندان افغان مقیم پاکستان دست داشته اند.

در واکنش به این تصمیم پاکستان، سازمان بین‌المللی مهاجران یاRefugees International نیز ابراز نگرانی کرده و گفته است که با این کار زنان و دختران افغان که از سرکوب ظالمانۀ طالبان فرار کرده‌اند، به گونه خاصر متاثر می‌شوند.

دیفون کان، مسوول بخش زنان و دختران در این سازمان با نشر بیانیه‌ای گفته است: "به گونۀ خاص نگران کسانی استیم که پس از اگست ۲۰۲۱ به دلیل تهدید مستقیم طالبان فرار کردند و شامل مدافعان حقوق بشر، مقام‌های حکومت پیشین، رهبران پیشین نظامی، قضات، وکلای مدافع، فعالان، خبرنگاران می‌شوند."

خانم کان گفته است که این افراد با خطر خشونت و انتقام‌جویی طالبان روبرو اند. او گفت: "اخراج آنان به افغانستان، به احتمال زیاد منجر به مرگ شان خواهد شد."

او افزوده است که حکومت پاکستان نباید به خاطر شورشگری تحریک طالبان پاکستان، جمعیت مهاجر معروض به خطر را قربانی کند. او گفت: "آنان [مهاجران افغان] از چنگ گروه‌های مشابه [به تحریک طالبان پاکستان] مجبور به فرار شده اند."

حکومت پاکستان گفته است که این پس تنها افغان‌هایی که پاسپورت معتبر و ویزۀ پاکستان داشته باشند قادر به سفر و اقامت در آن کشور خواهند بود.

وزارت داخلۀ پاکستان گفته است که بیش از ۱.۴ میلیون افغان ساکن در پاکستان که به صورت رسمی منحیث پناهنده به رسمیت شناخته شده اند و ۸۵۰ هزار افغان دیگر که ''کارت شهروندی'' آن کشور را دارند،‌ در معرض اخراج قرار ندارند.

گروه

XS
SM
MD
LG