لینک های دسترسی

Breaking News

دپلومات ملل متحد: امیدواریم نمایندگان 'امارت اسلامی' طالبان در نشست سوم دوحه شرکت کنند


مالک سیزی، رییس دفتر ارتباطات هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) مستقر در پاکستان
مالک سیزی، رییس دفتر ارتباطات هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) مستقر در پاکستان

یک دپلومات ملل متحد ضمن اینکه حکومت طالبان را "امارت اسلامی" یاد کرد، مقامات این گروه را ترغیب کرد تا در نشست ''دوحه سوم'' اشتراک کنند و تاکید کرد که شرکت طالبان در این نشست کمک خواهد کرد تا جامعه بین المللی به افغانستان بحران زده توجه کند.

مالک سیزی، رییس دفتر ارتباطات هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما) در یک گفت‌وگوی غیر رسمی با عالمان دینی گفت که جنگ اوکراین و منازعه در نوار غزه توجه جامعه بین‌المللی از افغانستان را دور کرده است.

سیزی در این نشست غیر رسمی به میزبانی مرکز مستقل تحقیقات و مطالعات امنیتی مستقر در اسلام‌آباد، پایتخت پاکستان، گفت: " این وضعیت برای ملل متحد یک نگرانی است. ما نمی‌خواهیم که افغانستان فراموش شود.''

او در این نشست گفت: ''ما امیدواریم که این بار امارت اسلامی نماینده خود را به [دوحه] اعزام کند تا قادر شود که با جامعه بین المللی به گونه سازنده و موثر تعامل کند.''

پس از آنکه طالبان در اگست ۲۰۲۱ بار دیگر بر افغانستان مسلط شدند، مانند دوره حاکمیت نخست شان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱، حکومت خود را امارت اسلامی نامیدند، اما تا حالا هیچ کشور و یا سازمان بین المللی حکومت طالبان را به نام امارت اسلامی یاد نکرده است. با اینحال، سیزی نخستین مقام ملل متحد است که از حکومت طالبان به نام امارت اسلامی یاد کرده است.

ملل متحد گفته است که سومین نشست مشورتی نمایندگان ویژۀ کشورها در امور افغانستان، به تاریخ ۳۰ جون و اول جولای در دوحه، پایتخت قطر، به میزبانی منشی عمومی این سازمان، برگزار خواهد شد.

به گفته یک سخنگوی سازمان ملل متحد، هدف نشست دوحه افزایش تعامل جامعه بین المللی با طالبان و به طور کل با افغانستان ''به شیوه منسجم تر، هماهنگ تر و ساختارمندتر'' است.

سازمان‌های بین المللی از جمله ملل متحد عفو بین‌الملل، دیدبان حقوق بشر و برخی از نهادهای دیگر گفته اند که بر اساس تعهدات بین‌المللی، طالبان باید تمامی محدودیت‌های نقض حقوق زنان و دختران افغان، به شمول آموزش، تحصیل، کار، آزادی سفر و پوشش را به صورت فوری و بدون قید و شرط بردارند.

به گفته سیزی،‌ محدودیت‌هایی را که طالبان در بخش آموزش و اشتغال زنان و دختران وضع کرده‌اند و نبود حکومت همه شمول،‌ پرسش‌هایی را در مورد مشروعیت ''حکومت افغانستان'' مطرح کرده است. او افزود:''همه اینها به هم گره خورده اند. رهبری امارت اسلامی می‌داند که این دلیل عدم شناسایی است.''

این دپلومات مسلمان ملل متحد از اظهارات طالبان مبنی بر اینکه عملکرد زنان در مطابقت با قوانین اسلامی است، انتقاد کرد.

سیزی افزود: ''اسلام هیچگاهی نمی‌گوید که دختران نباید به مکتب بروند و اسلام هرگز نمی‌گوید که زنان نباید به کار بروند. کدام [نسخه] اسلام و کدام قرآن چنین می‌گوید. [چنین چیزی] در اسلام وجود ندارد.''

او همچنین گفت که یوناما با اقشار مختلف افغان‌ها در تماس است تا آنان بتوانند به حکومت با پایه‌های وسیع دست یابند که همه در آن شامل باشند.

طالبان تا حالا به صورت رسمی اعلام نکرده‌اند که آیا در نشست دوحه اشتراک خواهند کرد یا نه. اما امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، به تاریخ هفتم جون در دیدار با روزا اوتنبایووا، نماینده خاص منشی عمومی ملل متحد در افغانستان و رییس یوناما، در مورد جزییات و هماهنگی‌های لازم نشست دوحه گفتگو کرده است.

وزارت خارجۀ حکومت طالبان با نشر اعلامیه‌ای از قول متقی گفته که اجندای نشست دوحه باید به گونه‌ای ترتیب شود که برای همه "قابل قبول" باشد.

گروه

XS
SM
MD
LG