لینک های دسترسی

Breaking News

اعضای ملل متحد خواهان پایان اشغال 'غیرقانونی' قلمروهای فلسطینی توسط اسراییل شدند


کشورهای عضو ملل متحد روز چهارشنبه ۱۸ سپتمبر (۲۸ سنبله) با تصویب قطعنامهٔ جدید، رسماً خواهان پایان اشغال قلمروهای فلسطینی توسط اسراییل شدند.

در قطعنامه‌ای که از سوی اعضای ملل متحد صادر شد آمده است که اسراییل باید "در مدت ۱۲ ماه" به اشغال قلمروهای فلسطینی پایان دهد و اگر چنین نکرد، باید بر این کشور تعزیرات وضع شود.

این قطعنامهٔ غیرالزامی که اسراییل آنرا "تحریف شده" و "بدبینانه" خوانده و ادعا کرده است که خشونت را شعله‌ور خواهد ساخت، بر اساس دیدگاه مشورتی محکمهٔ بین المللی عدالت تصویب شده که گفته است "اشغال [قلمروهای فلسطینی] از سال ۱۹۶۷ به اینسو، غیرقانونی بوده است".

این قطعنامه همچنان از اسراییل خواسته است تا اعمار مسکونه‌ها را متوقف کند و ملکیت‌ها و زمین اشغال شده را به فلسطینی‌ها برگرداند.

اسراییل این قطعنامه را رد کرده است.

اورن مارمورشتاین، سخنگوی وزارت خارجهٔ اسراییل دررسانه‌ٔ اجتماعی ایکس نگاشته است: "سیاست بین‌المللی بدبینانه به این شکل است."

در جریان رایگیری، ۱۲۴ کشور رای موافق، ۱۴ کشور رای مخالف و ۴۳ کشور رای ممتنع دادند. نمایندهٔ فلسطینی این قطعنامه را "تاریخی" عنوان کرد.

کشورهای عرب چند روز پیش از ملاقات رهبران جهان در مجمع عمومی ملل متحد، خواهان این نشست ويژه شده بودند.

این قطعنامه که نخست از سوی نمایندهٔ فلسطینی‌ها معرفی شد، از اسراییل می‌خواهد تا "حضور غیرقانونی خود را در قلمروهای اشغال شدهٔ فلسطینی بدون هیچ گونه تاخیری پایان بخشد".

مسودهٔ قبلی قطعنامه به اسراییل شش ماه را در نظر گرفته بود تا از قلمروهای فلسطینی خارج شود، اما قطعنامهٔ کنونی تقاضا کرده است که پیش از تکمیل شدن ۱۲ ماه باید این کار انجام شود.

ریاض منصور، سفیر فلسطینی‌ها در ملل متحد روز گذشته گفت: "هدف این است که از فشار جامعهٔ بین المللی در مجمع عمومی و فشار فیصلهٔ تاریخی محکمهٔ بین المللی عدالت برای وادار کردن اسراییل به تغییر رفتار‌اش، استفاده شود."

منصور گفت: "فلسطینی‌ها می‌خواهند زندگی کنند نه این که زنده بمانند. آنان می‌خواهند در خانه‌های شان مصوون باشند."

گروه حماس از این قطعنامه استقبال کرده و گفته است که این سند "همبستگی جامعهٔ بین المللی را با مبارزهٔ مردم فلسطینی بازتاب می‌دهد".

ایالات متحده، هنگری، جمهوری چک و چند کشور جزیره‌‌ای کوچک به این قطعنامه رای مخالف دادند.

گروه

XS
SM
MD
LG