لینک های دسترسی

Breaking News

مقام ملل متحد بر ضرورت رسیدگی به بحران بشری در افغانستان تاکید کرد


ملل متحد می‌گوید که ۱۲.۴ میلیون نفر در افغانستان مصوونیت غذایی ندارند و تقریبا نیمی از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.
ملل متحد می‌گوید که ۱۲.۴ میلیون نفر در افغانستان مصوونیت غذایی ندارند و تقریبا نیمی از جمعیت این کشور زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

یک مقام ملل متحد بر اهمیت تلاش‌های هماهنگ برای رسیدگی به بحران بشری در افغانستان به ویژه بحران‌های ناشی از تغییرات آب و هوا و بازگشت مهاجران از ایران و پاکستان تاکید کرده است.

ادیم ووسورنو، مسوول بخش عملیاتی دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری (اوچا) با نشر گزارشی در مورد وضعیت امدادرسانی در افغانستان گفته است که در ماه‌های اخیر، با افزایش تعداد افغان‌هایی که از پاکستان و ایران بازگشته‌اند، بحران بیشتر شده است.

این گزارش که روز یکشنبه ۲۸ جولای (هفتم اسد) نشر شد، همچنان گفته است که چالش‌های زیست محیطی، از جمله افزایش دما، تغییر الگوی بارش، خشکسالی‌های مداوم و کمبود آب، منجر به بیابان‌زایی گسترده در افغانستان می‌شود و از سویی هم، سیلاب‌های مکرر سالانه هزاران افغان را متاثر می‌کند.

بر بنیاد گزارش، افغانستان با ادامۀ بحران بشری شدید مواجه است و ۲۳.۷ میلیون نفر به کمک نیاز دارند. در این میان، ۱۲.۴ میلیون نفر مصوونیت غذایی ندارند و تقریبا نیمی از جمعیت - نزدیک به ۴۸ درصد نفوس- زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

اوچا گفته است که ادیم ووسورنو، مسوول بخش عملیاتی این اداره، از ۱۱ تا ۱۵ می سال روان میلادی از افغانستان بازدید کرد تا وضعیت بشردوستانه را ارزیابی کند و در بحث‌های مهم با شرکا و حکومت طالبان در مورد نیازهای فوری مردم افغانستان اشتراک کند.

خانم ورسورنو در سفرش به کابل با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان، دیدار و گفتگو کرده است. بر اساس این گزارش، بخش مهمی از گفتگو میان دو طرف بر روی تاثیر تغییرات اقلیمی افغانستان متمرکز بود،‌ کشوری که به گفتۀ ملل متحد، مسوول تنها ۰.۰۸ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان است، اما عمیقاً از پیامدهای آن متاثر شده است.

این مقام ملل متحد همچنان در دیدار با دین‌ محمد حنیف، سرپرست وزارت اقتصاد حکومت طالبان، دربارۀ گذار از کمک‌های بشردوستانه به کمک‌های اولیه انسانی گفتگو کرده است.

ووسورنو با سازمان‌های غیرحکومتی ملی و بین‌المللی و هیات هماهنگ‌کننده اداره برای امداد و توسعه افغانستان در خصوص استراتیژی برای تقویت هماهنگی و بهبود ارسال کمک‌ها نیز بحث کرده است.

او در سفرش به ولایت هرات از مناطق زلزله‌زده و نیز از پناهگاه‌ها و مراکز صحی در ولسوالی انجیل بازدید کرده و با گروهی از زنان زلزله‌زده صحبت کرده است.

این مقام ملل متحد پس از گفتگوها، بر کمک‌های بشری دوامدار، راه‌های حل پایدار به شمول حمایت‌های معیشتی و زراعتی تاکید کرد و از جامعه بین المللی خواست تا صدای افغان‌ها را بشنود

او در پایان ماموریت خود اظهار داشته است: "وضعیت بشری در افغانستان شکنند است. ۲۳ میلیون نفر در سال جاری به کمک‌های بشردوستانه نیاز دارند. این پنج برابر تعداد در سال ۲۰۱۹ است."

وورسونو تاکید کرده است که اکثر نیازمندان را زنان و دختران تشکیل می‌دهند و بیش از ۱.۴ میلیون دختر به گونه مستقیم از ممنوعیت آموزش زنان بعد از صنف ششم متاثر شده اند.

او افزود: "دست‌کم می‌توان گفت: این یک نگرانی بزرگ است."

خانم ووسورنو به چالش‌های ناشی از محدودیت‌های کار زنان افغان اشاره کرده و گفته که این محدودیت‌ها لایه دیگری از پیچیدگی را به محیط عملیاتی بسیار دشوار افزوده است.

به گفتۀ او، در حالی که افغانستان با این مقطع حساس مواجه است، اعضای جامعه جهانی باید با هم متحد شوند و حمایت لازم را برای جلوگیری از رنج بیشتر مردم افغانستان فراهم کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG