لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: آمار تلفات ناشی از سیلاب‌ها در شرق افغانستان به ۶۱ کشته و ۵۰۰ زخمی رسید


تصویر از آرشیف صدای امریکا
تصویر از آرشیف صدای امریکا

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان می‌گوید که شمار کشته شدگان ناشی از طوفان و سیلاب‌های اخیر در شرق این کشور، به ۶۱ نفر افزایش یافته است.

این ادارۀ سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۶ جولای (پنجم اسد) گفت که در اثر این حوادث طبیعی، کم از کم ۵۰۰ نفر دیگر در ولایات ننگرهار، لغمان و کنر زخمی شده‌اند.

پیش از این دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) شمار تلفات ناشی از این حوادث طبیعی را ۵۸ کشته و ۳۸۰ مجروع اعلام کرده بود.

ملل متحد گفته است که آنان در حال حاضر مصروف رسیدگی به سیلاب‌زدگان در این ولایات اند و روند کمک‌رسانی برای متضررین ادامه دارد. کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان در افغانستان تاکید کرده که از تلاش‌های بشردوستانه برای کمک به مردم در نقاط مرکزی و شرق این کشور حمایت می‌کند.

بر اساس معلومات ملل متحد، کارمندان این سازمان در ساحه حضور دارند و در کنار کمک‌های بشری، به سیلاب‌زدگان خدمات، درمانی و مشاورۀ روانی فراهم می‌کنند.

این ادارۀ ملل متحد تاکید کرده که افغانستان یکی از ۱۰ کشور جهان است که با موجی از حوادث طبیعی به ویژه سرازیر شدن سیلاب‌ها مواجه است. ملل متحد تغییرات اقلیمی و تاثیرات آن در افغانستان را نگران‌کننده عنوان کرده است.

پیش از این، وزارت صحت حکومت طالبان گفته بود که در اثر باران‌های شدید و طوفان به تاریخ ۱۵ جولای (۲۵ سرطان) در ولایت ننگرهار کم از کم ۴۰ نفر جان باختند و ۳۴۷ نفر دیگر زخمی شدند.

در این حال، برخی از باشندگان ننگرهار می‌گویند که با آنکه حدود دو هفته از طوفان و سرازیر شدن سیلاب‌ها در بخش‌های این ولایت می‌گذرد، تا اکنون توجه کافی برای سیلاب‌زدگان نشده است.

یکی از باشندگان این ولایت که از ذکر نامش در گزارش خودداری کرد، در پیامی به صدای امریکا گفت که بسیاری از سیلاب‌زدگان در ولسوالی‌های سرخرود و بتی‌کوت در فضای باز و در زیر خیمه‌ها زندگی کرده و آنان با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.

او خواستار کمک‌های بیشتر به متضررین سیلاب‌ها در این ولایت شد و گفت که تا آنان تا اکنون کمک‌های اندکی را از سوی طالبان و نهادهای بین‌المللی دریافت کرده اند.

ملل متحد گفته است که افغانستان به شدت در برابر تغییرات اقلیمی آسیب‌پذیر است و تنها در سال جاری تا اکنون بیش از ۱۴۵هزار نفر از باران‌های شدید و سیل متاثر شده اند.

به گفتۀ ملل متحد، از آغاز امسال ۳۳ ولایت شاهد حوادث طبیعی بوده اند و این حوادث طبیعی سبب شده تا شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشری افزایش یابد.

نیازمندی‌های بشری در افغانستان در حالی رو به افزایش است که نهادهای امدادرسان به شمول ادارات ملل متحد برای تطبیق برنامه‌های امدادرسانی در این کشور از قبل با کمبود بودجه مواجه اند.

ملل متحد گفته است که تا اکنون حدود ۷۲۰ میلیون دالر دریافت کرده است که کمتر از یک چهارم نیاز این سازمان است. ملل متحد جهت تطبیق برنامه‌های امدادرسانی به نیازمندان در افغانستان برای سال ۲۰۲۴ میلادی ۳.۱ میلیارد دالر درخواست داده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG