لینک های دسترسی

Breaking News

مدافعان حقوق بشر خواستار لغو حکم اعدام قهرمان بوکس ایران شدند


ده‌ها کارشناس و سازمان‌ غیرحکومتی حقوق بشری از کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا برای جلوگیری از اعدام قهرمان بوکس ایران که به دلیل نقشش در اعتراضات سال ۲۰۱۹ محکوم شده است، فوراً مداخله کند.

آنان با ارسال نامه‌ای به ولکر ترک، کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفته اند که محمد جواد وفایی ثانی روز چهارشنبه ۱۹ جولای حکم اعدام خود را تایید کرده است.

در این نامه که توسط ۸۵ حامی و گروه بین المللی حقوق بشری امضا شده، آمده است: "ما خواستار مداخله فوری شما برای نجات جان زندانی سیاسی ایرانی (محمد جواد وفایی ثانی) استیم."

رییس پیشین محکمهٔ بین المللی جرایم، ۱۹ مقام فعلی و پیشین سازمان ملل متحد، وزیران پیشین بعضی حکومات و هفت برنده جایزه نوبل از جمله امضاکنندگان این نامه استند .

محمد جواد وفایی ثانی ۲۷ ساله که قهرمان محلی در مشهد ایران است، در اوایل سال ۲۰۲۰ به خاطر شرکت در تظاهرات ضد حکومتی سال ۲۰۱۹ که به دلیل افزایش ناگهانی قیمت مواد سوخت راه اندازی شده بود، دستگیر شد.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی اعلام کرده است که او در ماه جنوری ۲۰۲۲ پس از محکوم شدن به آتش سوزی و تخریب ساختمان‌های دولتی، به اعدام محکوم شد.

شورای ملی مقاومت ایران که شاخهٔ سیاسی حزب مجاهدین خلق است و در تبعید به سر می‌برد، گفته است که وفایی ثانی به حمایت از مجاهدین خلق نیز متهم شده است.

در نامه به کمیشنر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد تصریح شده است که وفایی ثانی چند ماه قبل از صدور حکم اعدام به اتهام "فساد فی الارض" شکنجه شده بود.

به گفته گروه‌های حقوق بشری از جمله عفو بین الملل مستقر در لندن، ایران پس از چین، همه ساله بیشترین آمار تطبیق حکم اعدام را دارد.

سازمان حقوق بشر ایران مستقر در ناروی نیز با نشر گزارشی از افزایش اعدام‌ها در ایران خبر داده و گفته است که از ابتدای سال روان میلادی کم از کم ۳۷۰ نفر در ایران اعدام شده اند.

در این گزارش آمده است که آمار افراد اعدام شده در شش ماه نخست سال روان میلادی نسبت به نیمه نخست سال گذشته ۳۶ درصد افزایش پیدا کرده است. حکومت ایران در نیمه نخست سال گذشته ۲۶۱ نفر را اعدام کرده بود.

گروه‌های حقوق بشر، مسوولان حکومت ایران را به افزایش مجازات‌ اعدام برای ایجاد ترس بین مردم و خاموش کردن اعتراضات سرتاسری متهم کرده اند.

XS
SM
MD
LG