لینک های دسترسی

Breaking News

اشارهٔ امریکا به حمایت از قطعنامهٔ شورای امنیت ملل متحد برای آتش‌بس در غزه


پس از آنکه ایالات متحده به حمایت از قطعنامهٔ ملل متحد برای استقرار آتش‌بس در غزه چراغ سبز نشان داد، انتظار می‌رود که شورای امنیت سازمان ملل متحد روز جمعه ۲۲ دسمبر (اول جدی) در مورد این قطعنامه رای‌گیری کند.

خبرگزاری فرانس‌پرس گفته است که به یک نسخهٔ این قطعنامه دست یافته و در آن بر "جریان فوری و بدون ممانعت کمک‌های بشری" به غزه و ایجاد شرایط برای "توقف پایدار خصومت‌ها" تاکید شده است.

لیندا تامس گرینفیلد، سفیر ایالات متحده در سازمان ملل متحد شام پنجشنبه گفت: "اگر قطعنامه با همین ترتیب پیشکش شود، ما از آن حمایت می‌کنیم."

او گفت که متن این قطعنامه "بسیار قوی" بوده و به گفتهٔ وی از سوی "گروه عرب حمایت کامل" می‌شود. متن این قطعنامه را امارات متحدهٔ عرب ترتیب داده است.

با افزایش تلفات ناشی از حملات اسراییل در غزه، تقاضاهای بین‌المللی برای توقف حملات و آتش‌بس میان اسراییل و حماس شدت گرفته و حتا جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده و حامی سرسخت اسراییل هشدار داده بود که با ادامهٔ این وضعیت اسراییل حمایت جهانی را از دست می‌دهد.

با اینحال، ایالات متحده تا کنون دو بار در شورای امنیت سازمان ملل متحد از حق ویتوی خود استفاده کرده و جلو تصویب قطعنامه برای استقرار آتش‌بس میان حماس و اسراییل را گرفته است. رای‌گیری برای تصویب مسودهٔ قطعنامهٔ سوم نیز به دلیل مخالفت ایالات متحده، چندین بار در جریان این هفته به تاخیر افتاد.

ریچارد گووان، تحلیلگر در گروه بین‌المللی بحران با انتقاد از لحن و ادبیات این قطعنامه گفت که اکنون تصویب نهایی این سند در گروه رای کشورهایی است که حق رای ویتو را در شورای امنیت دارند، به ویژه روسیه که به گفتهٔ وی خواستار آتش‌بس پایدار است.

قطعنامهٔ جدید از همه طرف‌ها می‌خواهد که "استفاده از تمام مسیر‌‌ها در سرتاسر غزه به شمول گذرگاه‌های مرزی را برای فراهم آوری مساعدت‌های بشری تسهیل و تجویز کنند."

مقام‌های حماس گفتند که نظامیان اسراییلی روز پنجشنبه یک گذرگاه مرزی را که به تازگی برای رساندن کمک‌ها بازگشایی شده بود، بمباردمان کردند.

اعضای شورای امنیت – پنج عضو دایمی و ده عضو دوره‌ای – از چندین روز به اینسو به هدف یافتن یک زمینهٔ مشترک برای تصویب قطعنامهٔ آتش‌بس تلاش دارند، هرچند این شورا از زمان آغاز جنگ میان اسراییل و حماس به خاطر عملکرد نابسنده برای توقف جنگ، با موجی از انتقادات روبرو شده است.

اسراییل با شرایط "آتش‌بس" توافق ندارد، اما پیام آن کشور به این قطعنامه مختلط بوده است. آیزک هرتزوک، رییس جمهور اسراییل از آمادگی کشورش به توقف بشردوستانهٔ جنگ و رهایی گروگان‌ها خبر داده ، اما بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل، تاکید کرده است که تا زمانیکه حماس به کلی محو نشده است، آتش‌بس نافذ نخواهد شد.

جنگ میان اسراییل و حماس از دو و نیم ماه به اینسو جریان دارد. مقام‌های فلسطینی گفته‌اند که در این مدت، در حملات اسراییل بر غزه نزدیک به ۲۰هزار فلسطینی، به شمول ۸۰۰۰ کودک و ۶۲۰۰ زن، کشته شده اند.

اسراییل نیز گفته است که افزون بر ۱۲۰۰ نفر که در حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس بر اسراییل کشته و نزدیک به ۲۴۰ نفر دیگر گروگان گرفته شدند، کم از کم ۱۳۲ نظامی اسراییل در جریان عملیات نظامی بر ضد حماس در میدان جنگ کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG