لینک های دسترسی

Breaking News

گوتیرش: روند مشورت در مورد تعیین نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای تعامل طالبان با جامعۀ بین‌المللی آغاز می‌شود


انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد
انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد در روز پایانی نشست دوحه در مورد افغانستان گفت که در مورد گزینش نمایندۀ جدید ملل متحد در امور افغانستان مشورت‌ها آغاز می‌شود تا به گفتۀ وی تعامل میان حکومت طالبان و جامعۀ بین‌المللی را هماهنگ کند.

گوتیرش روز دوشنبه ۱۹ فبروری (۳۰ دلو) در یک کنفرانس خبری در دوحه گفت که حکومت طالبان دعوت وی را برای شرکت در نشست دوحه نپذیرفتند، اما ابراز امیدواری کرد که نمایندگان این گروه در نشست‌های دیگر از این قبیل شرکت داشته باشند.

طالبان پیش از برگزاری نشست دوحه، در مورد حضور نمایندۀ این گروه در این نشست شرایطی را مطرح کرده بودند که به گفتۀ گوتیرش این شرایط از سوی ملل متحد قابل پذیرش نبود.

گزارش‌هایی نشر شده است که شرایط طالبان شامل، مطرح نشدن بحث گزینش نمایندۀ ویژۀ ملل متحد برای افغانستان در اجندای نشست دوحه، حضور طالبان به صفت نمایندگان افغانستان در این نشست و نیز دیدار هیات طالبان با منشی عمومی ملل متحد می‌شد.

منشی عمومی سازمان ملل متحد نشست کنونی دوحه را "بی‌نهایت مثمر" خواند و گفت که حضور نیافتن طالبان، هیچ آسیبی را بر این نشست وارد نکرد. او افزود که شرایط طالبان حق ملل متحد را برای دیدار با نمایندگان کشورها در امور افغانستان، سلب می‌کرد.

گوتیرش در مورد هدف برگزاری نشست دوحه گفت: "ما خواستار افغانستان صلح آمیز استیم، افغانستانی که با خود و همسایگان خود در صلح بوده و قادر به پابندی به تعهدات بین‌المللی به صفت یک کشور دارای حاکمیت ملی باشد."

منشی عمومی ملل متحد گفت که با پابندی حکومت طالبان به مکلفیت‌های بین‌الملی آن گروه و روابط آن با کشورها به شمول همسایگان افغانستان و احترام به حقوق همۀ افغان‌ها، افغانستان می‌تواند به گونۀ کامل به میکانیزم‌های سیاسی اقتصادی جامعۀ جهانی مدغم شود.

او افزود که برای رسیدن به این هدف، نمایندگان شرکت کننده در نشست دوحه با ارزیابی مستقل بازرس ویژۀ ملل متحد در امور افغانستان اجماع نظر داشتند. یکی از پیشنهادهای این ارزیابی، گزینش نمایندۀ ویژۀ جدید ملل متحد در امور افغانستان بود.

منشی عمومی ملل متحد همچنان طرح ایجاد گروه تماس متشکل از شمار معدود کشورها، به شمول همسایگان افغانستان، را در این کنفرانس خبری مطرح کرد تا به گفتۀ وی در تعامل با طالبان رویکرد بیشتر هماهنگ شده در پیش گرفته شود. گوتیرش گفت که ایجاد گروه تماس نظر شخصی وی است.

انتونیو گوتیرش گفت که روسیه خواسته بود که در جریان نشست دوحه با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان دیدار نشود، اما وی گفت: "من کاملاً با این پیشنهاد مخالفم. دیدار با مقام‌های طالبان بسیار مهم است، اما فکر می‌کنم که بسیار مهم است تا صداهای دیگران در جامعۀ افغانستان نیز شنیده شود."

لطف‌الله نجفی‌زاده، خبرنگار افغان، شاه‌گل رضایی، عضو ولسی جرگۀ پیشین افغانستان، محبوبه سراج، فعال حقوق زنان و میترا مهران، فعال حقوق بشر به نمایندگی از جامعۀ مدنی افغانستان در نشست دوحه شرکت کرده اند.

نمایندۀ روسیه به درخواست طالبان در نشست با نمایندگان جامعه مدنی افغانستان در دوحه شرکت نکرد. سفارت روسیه در کابل با نشر اعلامیه‌ای این نمایندگان جامعه مدنی افغانستان را "نام نهاد" خوانده و گفته است که انتخاب آنان برای شرکت در این نشست به گونۀ "غیرشفاف" صورت گرفته است.

با گذشت دو و نیم سال از حاکمیت مجدد طالبان بر افغانستان، به دلیل رویکردهای سختگیرانۀ طالبان و نیز ساختار حکومت آن گروه، هیچ کشوری تا کنون حکومت این گروه را به رسمیت نشاخته است.

منشی عمومی ملل متحد گفت که مبدل نشدن افغانستان به پناهگاه امن دهشت افگنان، تشکیل حکومت فراگیر متشکل از همه اقوام و اقلیت‌های قومی و مذهبی در افغانستان و احترام به حقوق بشر به ویژه حق آموزش و کار زنان و دختران افغان، خواست‌های اساسی جامعۀ جهانی از طالبان است.

گروه

XS
SM
MD
LG