لینک های دسترسی

Breaking News

یوناما: از اگست ۲۰۲۱ بیش از ۲۰۰ مورد خشونت علیۀ خبرنگاران را در افغانستان ثبت کرده‌ایم


هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در افغانستان از افزایش بی‌سابقۀ خشونت علیه خبرنگاران در این کشور ابراز نگرانی کرده و گفته است که در بیشتر از یک سال گذشته، بیش از ۲۰۰ مورد نقض حقوق بشری علیه خبرنگاران را ثبت کرده است.

یوناما روز چهارشنبه دوم نومبر (۱۱ عقرب) در تویتر نگاشته است: "این تعداد بی‌سابقه شامل دستگیری‌های خودسرانه، بدرفتاری، تهدید و ارعاب می‌شود."

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان دربارۀ عاملان خشونت‌ها و به ویژه بازداشت‌های خودسرانۀ خبرنگاران معلومات نداده، اما پیش از این گزارش‌هایی نشر شده بود که طالبان برخی از خبرنگاران افغان و خارجی را بازداشت و حتا در زندان‌ها شکنجه کرده اند.

یوناما همچنان با ابراز نگرانی اضافه کرده است که در حال حاضر، رسانه‌ها در افغانستان در "خطر" به سر می‌برند. ملل متحد از همۀ گروه‌ها در این کشور خواسته است که برای حفاظت از خبرنگاران تلاش کرده و نیاز است تا به معافیت از مجازات در افغانستان پایان داده شود.

اخیراً سازمان گزارشگران بدون مرز گفت که یافته‌‌های آنان نشان می‌دهد که در حدود یک سال گذشته، ۲۱۹ رسانهٔ چاپی، صوتی و تصویری در این کشور از فعالیت باز مانده است. به گفتۀ این سازمان، پیش از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، ۵۴۷ رسانه وجود داشت، اما در حال حاضر، تنها ۳۲۸ رسانه در این کشور فعال است.

همزمان با این نگرانی‌ها، روز گذشته مسوولان تلویزیون خصوصی کابل‌نیوز گفتند که نشرات این شبکۀ خبری را به دلایل مختلف متوقف کرده‌اند.

تاکنون دلیل توقف نشرات این رسانه معلوم نیست، اما گفته می‌شود که تلویزیون کابل‌نیوز به دلیل وضع محدودیت‌های طالبان بر رسانه‌ها و فشارها بر مسوولان این تلویزیون بسته شده است.

در این حال، مرکز خبرنگاران افغانستان از بسته‌شدن این رسانۀ خصوصی ابراز نگرانی کرده و گفته است که نسبت به‌ ادامۀ این روند و محدود شدن بیشتر رسانه‌های آزاد و کوچک‌شدن جامعه رسانه‌ای در این کشور به طور جدی نگران است.

این نهاد حامی خبرنگاران از طالبان خواسته است که به محدودیت‌ها علیۀ خبرنگاران و رسانه‌ها پایان داده و اجازه بدهند تا رسانه‌ها در فضای آزاد و بدون ترس در افغانستان به فعالیت خود ادامه دهند.

نگرانی‌ها از ادامۀ خشونت‌ها علیه خبرنگاران در حالی مطرح می‌شود که پیش از این، مرکز خبرنگاران افغانستان در گزارشی گفته بود که از آغاز تسلط طالبان بر این کشور، تاکنون ۲۴۵ رویداد خشونت علیه خبرنگاران و کارمندان رسانه‌‌ای ثبت شده که این خشونت‌ها شامل، بازداشت، لت و کوب، تهدید، ارعاب و جراحت بوده اند.

مرکز خبرنگاران همچنان گفته بود که در این مدت، ۱۳۰ مورد بازداشت موقت توام با خشونت و تهدید توسط طالبان به ثبت رسیده است.

XS
SM
MD
LG