لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ۹.۲ میلیون افغان در جهان به گونۀ اجباری آواره شده اند


کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان (UNHCR) با نشر ارقامی از وضعیت پناهندگان افغان در جهان و آوارگان داخلی گفته است که میلیون‌ها افغان در جهان به گونۀ اجباری آواره شده اند.

آمار این ادارۀ ملل متحد نشان می‌دهد که در حدود ۹.۲ میلیون افغان در جهان به گونۀ اجباری آواره شده اند و از این میان کم و بیش ۵.۶ میلیون آن افغان‌های اند که در وضعیت مشابه به پناهندگی قرار دارند.

در این حال کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان گفته است که ۳.۲۵ میلیون افغان در داخل افغانستان آواره شده اند.

هرچند این ادارۀ ملل متحد دلایل این آوارگی افغان‌ها را بیان نکرده است، اما جنگ، بیکاری، رسیدن به زندگی بهتر و فرار از انتقام‌جویی طالبان مواردی است که افغان‌ها را مجبور به ترک کشورشان کرده است.

بر اساس آمارها، بیشترین شهروندان افغان پس از تسلط دوبارۀ طالبان در اگست ۲۰۲۱ میلادی بر افغانستان، به ایران و پاکستان فرار کرده اند.

آصفه استانکزی، رییس یک سازمان حامی مهاجرین افغان در ایران، به صدای امریکا گفت که پس از تغییر رژیم در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، صدها هزار افغان کشورشان را به مقصد کشورهای خارجی، به ویژه ایران و پاکستان ترک کردند.

استانکزی گفت: "عوامل این مهاجرت‌ها شامل بسیاری از عوامل اقتصادی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی است، همچنین محدودیت برای زنان نیز از دیگر عوامل این مهاجرت‌ها است."

او همچنان گفت که اکثر افغان‌هایی که پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان به کشورهای همسایه مهاجر شده اند، نمی‌خواهند در این کشورها ماندگار شوند، بلکه می‌خواهند به طور موقت در این کشورها زندگی کنند و سپس راهی اروپا، کانادا و امریکا شوند.

با این حال، مقامات طالبان اصلی‌ترین عامل مهاجرت افغان‌ها را تشویق کشورهای غربی برای رفتن به خارج خوانده و گفته اند که هدف این کشورها خروج نیروهای متخصص از افغانستان است تا این کشور را با مشکل نیروی مسلکی مواجه کنند.

مقامات وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان حکومت طالبان گفته اند که طی ۲۰ ماه گذشته یک میلیون و ۳۰۰ هزار مهاجر افغان از ایران، پاکستان و برخی کشورهای اروپایی به افغانستان بازگشته اند.

XS
SM
MD
LG