لینک های دسترسی

Breaking News

حملات تازه بر دستگاه اتمی اوکراین؛ مسوولان از نشت مواد رادیواکتیف هشدار دادند


یک سرباز روسی در مقابل دستگاه اتمی زاپوریژیا
یک سرباز روسی در مقابل دستگاه اتمی زاپوریژیا

در حالی که اوکراین و روسیه یکدیگر را به حملات تازه به دستگاه اتمی زاپوریژیا متهم می‌کنند، مسوولان این دستگاه اتمی از خطر نشت مواد رادیواکتیف هشدار داده اند.

دستگاه اتمی زاپوریژیا که بزرگترین تاسیسات هسته‌ای اروپا است و در جنوب اوکراین موقعیت دارد، از هفته‌های آغازین جنگ توسط نیروهای روسی اشغال شد.

انرگوتم، ادارهٔ مسوول دستگاه‌های اتمی اوکراین روز شنبه ۲۷ اگست (پنجم سنبله) گفت که نیروهای روسی روز گذشته "مکرراً" دستگاه اتمی زاپوریژیا را گلوله‌باران کرده اند.

انرگوتم در تلگرام نگاشته است: "در نتیجه گلوله باران دوره‌ای، زیربناهای دستگاه آسیب دیده است، خطر نشت هایدروجن و مواد رادیواکتیف وجود دارد و خطر آتش سوزی بالاست."

این اداره گفت که دستگاه اتمی زاپوریژیا پس از ظهر روز شنبه "با خطر نقض معیارات تشعشعات و آتش سوزی کار می‌کند".

اما وزارت دفاع روسیه با نشر بیانیه‌ای گفته است که نیروهای اوکراینی مسوول اصابت کم از کم ۱۷ گلوله در ساحهٔ دستگاه بوده اند.

در بیانیه این وزارت آمده است که اوکراین "ساحات مربوط به دستگاه را سه بار گلوله باران کرده است".

این وزارتخانه کیف را به "تروریزم هسته‌ای" متهم کرده و گفته که گلوله‌ها در نزدیکی مناطقی که مواد سوخت هسته‌ای تازه و زباله های رادیواکتیف ذخیره می شوند، فرود آمده اند.

باوجود آن هم، این وزارت افزوده که سطح تشعشعات در دستگاه "نورمال باقی مانده است".

نیروهای روسی و اوکراینی در ساحات اطراف این دستگاه اتمی با هم درگیر اند که سبب نگرانی جامعهٔ جهانی نیز شده است. هر دو طرف همدیگر را به آغاز حملات نظامی در اطراف این تاسیسات اتمی متهم کرده اند.

تنش‌ها در اطراف این دستگاه اتمی، خاطره‌های فاجعهٔ سال ۱۹۸۶ در دستگاه اتمی چرنوبل را زنده ساخته است که سبب مرگ صدها نفر و پخش تشعشعات رادیواکتیف به برخی از کشورهای اروپایی شد.

رهبران ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان به تاریخ ۲۱ اگست خواهان قیودات نظامی در اطراف دستگاه اتمی زاپوریژیای اوکراین شدند.

پیش از آن، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، گفته بود: "تمام جهان باید در یک واکنش سریع اشغالگران را از زاپوریژیا بیرون کند. تنها خروج کامل روس‌ها می‌تواند مصوونیت تمام اروپا را تضمین کند."

در همین حال رییس ادارهٔ بین المللی انرژی اتمی نیز گفته است که به مفتشین این اداره باید اجازه داده شود تا از دستگاه اتمی زاپوریژیا دیدن کنند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG