لینک های دسترسی

Breaking News

ساپکو: در مورد کنترول طالبان بر کمک‌های بشری بین المللی به کانگرس معلومات داده ایم 


جان ساپکو
جان ساپکو

سرمفتش ویژهٔ ایالات متحده برای بازسازی افغانستان می‌گوید که مورد انحراف و کنترول کمک‌های بشری بین المللی توسط مقامات حکومت خود خواندهٔ طالبان در افغانستان، به کانگرس معلومات ارایه کرده است.

جان ساپکو در نشستی در کنگزکالج لندن روز پنجشنبه ۲۰ جولای (۲۹ سرطان) گفت: "ما منحیث پاسخ خویش به کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان، از برخی از معلومات ناگوار در مورد مشکلات عملیات‌های ملل متحد در افغانستان، پرده برداشتیم."

ساپکو در خصوص این یافته‌های جدید معلومات بیشتر ارایه نکرد، اما گفت که کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا از سیگار خواسته است تا در مورد اینکه آیا طالبان از کمک‌های ایالات متحده به افغانستان، سود برده اند یا نه، تحقیقات انجام دهد.

او اضافه کرد که شمار زیادی از قانونگذاران نگرانی دارند که از میان کمک‌های بشری به افغان‌ها،" چه مقدار آن به رژیمی می‌رسد که ما از آن نفرت داریم.".

مقامات ملل متحد تا زمان نوشتن این گزارش به سوالات صدای امریکا در مورد این که آنان چه اندازه در مورد انحراف کمک‌ها در افغانستان آگاهی دارند، پاسخ ارایه نکرده اند.

طالبان مداخله در برنامه‌های بشری را رد کرده و ایالات متحده و امدادرسانان غربی را به سیاسی سازی کمک‌ها به افغانستان متهم کرده اند.

طالبان از دهه‌ها به اینسو تحت تعزیرات ایالات متحده قرار دارند.

حکومت ایالات متحده پس از ‌آنکه میان سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۲۲ در بخش بازسازی در افغانستان بیش از ۱۴۶ میلیارد دالر را مصرف کرد، کمک‌های انکشافی به این کشور را پس از تسلط دوبارهٔ طالبان، متوقف کرد.

رژیم طالبان محدودیت‌های شدیدی را بر اساس جنیسیت بر فعالیت‌های امدادرسانی وضع کرده و بر کار زنان در ملل متحد و سایر سازمان‌های غیر دولتی محدودیت وضع کرده اند، اقدامی که به سطح جهان تقبیح شده است.

ملل متحد در مورد پیشرفت‌ها در خصوص کاهش خطرات فساد و انحراف بودجه در افغانستان گزارش داده است، اما در این خصوص معلومات بیشتر ارایه نکرده است.

با وجودیکه ایالات متحده تعزیرات بر طالبان را حفظ کرده، تمویل کمک‌های بشری را به افغانستان ادامه داده و از ماه اگست سال ۲۰۲۱ به اینسو حدود دو میلیارد دالر کمک را به این کشور فراهم کرده است.

با وجود آنکه امدادرسانان کمک‌های شان را به ملل متحد کاهش داده اند، ایالات متحده با فراهم آوری ۲۲۶ میلیون دالر در سال جاری به عنوان بزرگترین امدادرسان باقی مانده است.

ایالات متحده، سال گذشته به درخواست ملل متحد ۱.۲۶ میلیارد دالر پول فراهم کرد.

ساپکو با گرفتن نام از کشورهای مانند کوریای شمالی و سوریه گفت که ایالات متحده در گذشته به مردمانی کمک‌فراهم کرده است که آنان زیر "حکومت‌های زندگی می‌کنند که ما از آن نفرت داریم."

سیگار گفت که لایحهٔ جدید که مجلس نمایندگان آنرا تصویب کرده و اکنون تحت بررسی مجلس سنا قرار دارد، هر گونه کمک‌ ایالات متحده را منع می‌کند که به گونهٔ مستقیم با غیر مستقیم به طالبان می‌رسد.

ساپکو پیشبینی کرد که اگر این قانون تصویب شود، روند کمک‌ها به افغانستان را به گونهٔ جدی پیچیده خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG