لینک های دسترسی

Breaking News

تلاش برای منع کتاب‌های حاوی مطالب جنسی و تبعیض نژادی در مکاتب امریکا


سازمان غیرانتفاعی "آزادی بیان امریکا" می ‌گوید که در برخی از ایالت‌های امریکا قوانینی وضع شده است که دسترسی خردسالان را به کتاب‌‌های حاوی مطالب جنسی و نژادی محدود می‌کند.

گریگ ابوت، والی ایالت تکزاس، در ماه جون سال جاری، قانونی را امضا کرد که به اساس آن، آنچه کتاب‌های "مسایل بی‌پردهٔ جنسی مبتذل یا از نظر آموزشی نامناسب" نامیده شده، در مکاتب ممنوع می‌‌شود.

این قانون، ایالت تکزاس را وا می دارد تا یک سیستم جدید را برای درجه بندی کتاب‌های موجود در کتابخانه‌های مکاتب دولتی ایجاد کند.

قانون مشابهی در ایالت ارکنساس در ماه اگست تطبیق می‌شود و کتابداران در صورت تخطی از این قانون، ممکن است با اتهامات جنایی روبرو شوند. انجمن کتابخانه‌های ارکنساس برای توقف اجرای این قانون، دعوای قانونی را آغاز کرده است.

کرول کوفی، مسوول یک کتابخانه در این ایالت، به صدای امریکا گفت: "آنها همواره در مورد مطالب بی پردهٔ جنسی صحبت می‌کنند. برخی از کتاب‌ها مثل کتاب 'کاملاً عادی است یک کتاب آموزش جنسی است. این کتاب به والدین کمک می‌کند تا به فرزندان خود در مورد مسایل جنسی، آموزش دهند. افراد مختلف نظرات متفاوتی در این مورد دارند که چه چیزی مناسب است و چه چیزی مناسب نیست، که این بخشی از مشکل است."

کارشناسانی مانند نیدین جانسن، از سازمان آزادی بیان امریکا، می گویند که قوانین تکزاس و ارکنساس بخشی از یک روند است. به گفتهٔ جانسن، او در تقریباً ۳۲ ایالت کتاب‌هایی که به مسایل جنسی، نژاد و جنسیت می‌پردازد، با یک سلسله محدودیت‌ها مواجه می‌باشد. او گفت که کتاب‌هایی که حاوی مسایل مربوط به همجنسگرایان و دگرباشان می‌باشد، تحت محدودیت بیشتری قرار می‌گیرند.

خانم جانسن می افزاید که این ممنوعیت‌های هدفمند، غیرقانونی است و می تواند بر کودکان و نوجوانان و جامعهٔ امریکا تاثیر منفی بگذارد.

جانسن گفت: "آنچه اکنون می بینیم سانسور مطالب توسط دولت است و این باید برای هر کسی نگران کننده باشد، صرف نظر از دیدگاه سیاسی یا ایدیولوژی آنها، این نقض حقوق است که قانون اساسی آن را تضمین می‌کند."

جوامع دینی مسیحی و مسلمان نیز خواهان وضع محدودیت بر کتاب‌های حاوی مطالب جنسی و همجنسگرایان و دگرباشان جنسی در کتابخانه‌های مکاتب و نصاب درسی مکاتب در ایالات متحده اند و از وضع محدودیت های وضع شده از سوی حکومت‌های ایالتی حمایت می‌کنند.

والدین دانش آموزان مسلمان برخی از مکاتب در ماه اکتوبر سال گذشته در ایالت مشیگن، و در ماه جون سال جاری در ایالت مریلند در برابر سیستم‌های مکاتب مربوط شان به خاطر اجازه دادن به این کتاب‌ها دست به اعتراض زدند.

اما امریکایی‌ها به طور کل نظریه ممنوعیت کتاب توسط حکومت را نمی پسندند. یک نظرسنجی که در ماه جون صورت گرفت، نشان داد که ۶۹ درصد از امریکایی‌ها با قوانین ایالت‌ها که برخی کتاب‌‌ها را از کتابخانه‌های مکاتب ممنوع می‌کند، مخالف استند.

حکومت جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، این اقدام را سانسور نامیده است و در اقدامی غیرمعمول دیگر، جی رابرت پریتزکر، والی ایالت ایلینوی، قانونی را امضا کرد که ممنوعیت کتاب‌ها را منع قرار می‌دهد.

به اساس این قانون بودجه دولتی از کتابخانه‌ها و مکاتبی سلب می‌شود که برخی کتاب‌ها را ممنوع می ‌کنند.

XS
SM
MD
LG