لینک های دسترسی

Breaking News

امیری: رویکرد طالبان با زنان زادهٔ فرهنگ افغانستان نه بلکه مفکورهٔ طالبان است


رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان
رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان

رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان خواسته است تا با رویکرد طالبان در برابر زنان و دختران افغان مقابله شود.

امیری روز چهارشنبه ۲۰ دسمبر (۲۹ قوس) در چند پیام پیهم در شبکهٔ اجتماعی ایکس نگاشته است که با مسلط شدن طالبان در افغانستان، نصف جمعیت آن کشور از رسیدن به رویاهای شان محروم شده است.

طالبان پس از مسلط شدن بر افغانستان، نخست آموزش دانش‌‌آموزان دختر را در مکاتب متوسطه و لیسه منع کرده و چندی بعد مانع رفتن دختران به دانشگاه‌ها شدند.

امیری درست در سالروز وضع ممنوعیت طالبان بر رفتن دختران به دانشگاه‌ها نوشته است: "باید در کنار مردم افغانستان، به ویژه زنان و دختران استوار بایستیم. آنان از ما می‌خواهند که جلو پالیسی‌های [طالبان] را بگیریم و بدانیم که این رویکرد زادهٔ فرهنگ افغانستان نه بلکه مفکورهٔ طالبان است."

تامس وست، نمایندهٔ ویژهٔ ایالات متحده در امور افغانستان نیز در مورد انسداد دانشگاه‌ها به روی دختران افغان، در شبکهٔ اجتماعی ایکس نگاشته است که مردم افغانستان خواستار نسلی از زنان آموزش‌دیده اند.

وست نگاشته است: "یک سال پیش طالبان ممنوعیت غیرقابل دفاع بر آموزش دختران در دانشگاه‌ها را اعلام کردند. افغان‌هایی که من با آنان صحبت کردم، به کلی درک می‌کنند که کشورشان به نسل آیندهٔ از زنان داکتر، انجنیر، رهبران تجاری و آموزگاران نیاز دارد که سبب رشد و رفاه شده و به پای خود ایستاده باشند."

وست نگاشته است: "به خاطر آیندهٔ افغانستان و علایق ما به یک منطقهٔ با ثبات، باید دسترسی زنان به آموزش را در همه سطوح در حرام اولویت‌های مان قرار دهیم."

طالبان افزون بر وضع ممنوعیت بر آموزش دختران، حق کار زنان و دختران را در سازمان‌های غیردولتی و ادارات دولتی سلب کرده و نیز آنان را از رفتن به کلب‌های ورزشی، پارک‌های تفریحی، حمام‌های عمومی و سفر بدون همراه محرم شرعی محروم کرده است.

با آنکه جامعهٔ جهانی اقدامات سختگیرانهٔ طالبان را علیه زنان به مثابهٔ نقض قوانین بین‌المللی محکوم کرده است، طالبان مدعی اند که حقوق زنان در افغانستان بر اساس شریعت اسلام تامین بوده و نیز به گفتهٔ‌ این گروه بحث محدودیت بر آموزش زنان و دختران در افغانستان، موضوع داخلی این کشور است.

گروه

XS
SM
MD
LG