لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن: اعضای ناتو باید دو درصد تولید ناخالص خود را صرف امور دفاعی کنند


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا (چپ) و ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو
جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا (چپ) و ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحدهٔ امریکا، بار دیگر تاکید کرده است که کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) باید دو درصد تولید ناخالص ملی خود را صرف امور دفاعی کنند.

بایدن روز سه شنبه ۱۳ جون( ۲۳ جوزا) در دیدار با ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، از عملکرد کشورهای عضو ناتو در حمایت از اوکراین در برابر تهاجم روسیه تمجید کرد، اما از همه ۳۱ عضو این پیمان خواست تا بر تعهد سال ۲۰۱۴ مبنی بر صرف دو درصد تولید ناخالص داخلی خود در امور دفاعی، تلاش بیشتر کنند.

بایدن همچنان با تاکید بر تعهد واشنگتن برای حمایت از اوکراین، کمک اضافی نظامی به ارزش ۳۲۵ میلیون دالر به کیف را اعلام کرد.

او گفت:"ما جناح شرقی قلمرو ناتو را تقویت بخشیده ایم و واضح کرده ایم که از هر وجب قلمرو ناتو دفاع خواهیم کرد. بار دیگر تکرار می کنم، تعهد ایالات متحده نسبت به مادهٔ پنجم منشور ناتو مستحکم است. در نشست ماهٔ آیندهٔ ما در لیتوانیا، ما این روند را بیشتر تقویت خواهیم کرد و کار خواهیم کرد تا این اطمینان حاصل شود که متحدین ناتو در بخش دفاعی به اندازهٔ کافی یعنی دو درصد، مصرف کنند."

ینس استولتنبرگ که انتظار می‌رود دورهٔ کاری اش در ماهٔ سپتمبر به پایان برسد، گفت نشست سران ناتو در ماهٔ جولای، بر چگونگی افزایش حمایت از اوکراین متمرکز خواهد بود.

وی گفت: "حمایت را که ما مشترکاً به اوکراین فراهم می کنیم، باعث تغییر در میدان جنگ می شود. زیرا عملیات ضد تهاجم روسیه آغاز شده و اوکراینی ها در حالی پیشروی اند. هنوز زود است، ولی چیزی را که می دانیم این است؛ به هر اندازهٔ که اوکراینی ها اراضی بیشتر را آزاد سازند، به همان اندازه دست بالاتر در میز مذاکره خواهند داشت."

ولی اوکراین شدیداً خواستار عضویت در اتحادیه اروپا و پیمان ناتو است. ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، در زمینه گفت: "فکر می کنم چیزی که بسیار مهم است، آیندهٔ ما در اتحادیهٔ اروپا است و اوکراین آماده است که در ناتو باشد."

ولی به گفتهٔ مایکل کیمگی، تحلیلگر مرکز مطالعات استراتیژیک و بین المللی، احتمال این کار بعید به نظر می‌رسد.

او گفت: "به این معنی نیست که ناممکن باشد. علاقمندی زیاد برای حمایت قوی ناتو از اوکراین و ممکن برای پیوستن آن کشور با ناتو در آینده، وجود دارد. ولی قبل از این که به یک واقعیت مبدل شود، چیزهای زیاد است که باید درنظر گرفته شود."

منشی عمومی ناتو علاوه بر دیدار با جو بایدن، مجالس متعدد با دیگر مقام ها در واشنگتن نیز داشت. مچ مک کانل، رهبر اقلیت در مجلس سنای ایالات متحده، روز سه شنبه گفت، ینس استولتنبرگ برایش گفته است که در نشست ماهٔ آیندهٔ سران ناتو، رهبران برخی از کشورهای غیر ناتو مانند جاپان و کوریای جنوبی نیز دعوت شده اند.

به گفتهٔ مک کانل، منشی عمومی ناتو انتظار دارد که در نشست ماهٔ آینده، سویدن نیز بگونهٔ رسمی با ناتو یکجا شود.

پیوستن سویدن با ناتو به دلیل انتقادات ترکیه به تاخیر افتاده است. ترکیه که عضو ناتو است، سویدن را به کند کاری در سرکوب اعضای آن حزب سیاسی که انقره آنان را افراطی تلقی می کنند، متهم کرده است.

XS
SM
MD
LG