لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا فعالیت سفارت خود را در خرطوم تعلیق و کارمندانش را تخلیه کرد


پس از چندین روز درگیری‌ها در سودان، ایالات متحدۀ امریکا تمامی کارمندان سفارت خود و خانواده‌های آنان را صبح روز یکشنبه ۲۳ اپریل (سوم ثور) از شهر خرطوم تخلیه کرده است.

"قوماندانی واکنش حمایت سریع سودان" در تویتر مدعی شده که در این روند تخلیه که با نیروهای امریکایی هماهنگی شده بود، کارمندان سفارت این کشور همراه با خانواده‌های شان با شش طیاره از شهر خرطوم خارج شدند.

وزارت خارجۀ ایالات متحده نیز تایید کرده است که فعالیت سفارت خود را در خرطوم به حالت تعلیق درآورده و تمامی کارکنان سفارت و اعضای خانواده آنان را تخلیه کرده است.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا، در پیامی در تویتر گفته است که امریکا به تلاش‌هایش به هدف کمک و برنامه‌ریزی برای تامین امنیت شهروندان این کشور که در سودان گیرمانده‌اند، ادامه می‌دهد.

او همچنان خواستار تمدید بیشتر آتش‌بس میان دو طرف درگیر در سودان شده تا به گفتۀ او، از آسیب رسیدن بیشتر به مردم این کشور جلوگیری شود.

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

سازمان جهانی صحت گفته است که از آغاز این درگیری در خرطوم و اطراف آن، تا حالا بیش از ۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۳۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

وزارت دفاع ایالات متحده در اوایل هفتهٔ گذشته گفت که نیروهای امریکایی را در نزدیکی سودان مستقر می‌سازد تا در صورت ضرورت در انتقال کارمندان سفارت امریکا از خرطوم کمک کنند.

پنتاگون اعلام کرد که نیروها و تجهیزات اضافی خود را به یک پایگاه نیروی بحری در جیبوتی واقع در خلیج عدن منتقل می‌کند تا برای تخلیه احتمالی کارمندان سفارت امریکا از سودان آماده شود.

به تعقیب آن، ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد که هیچ برنامهٔ هماهنگ شده‌ای با حکومت سودان ندارد تا کم و بیش ۱۶هزار شهروندان ایالات متحده که در درگیری‌های سودان گیر مانده اند از آن کشور تخلیه شوند. امریکا از شهروندان خود که در سودان به سر می‌برند، خواسته است تا در محلی پناه ببرند.

نظامیان سودان روز شنبه ۲۲ اپریل (دوم ثور) گفتند در حال هماهنگی تلاش‌ها برای تخلیهٔ دپلومات‌های ایالات متحده، بریتانیا، چین و فرانسه از آن کشور با طیاره‌های نظامی اند، زیرا جنگ در خرطوم، پایتخت آن کشور، به شمول میدان هوایی عمدهٔ آن شهر ادامه دارد.

بر اساس گزارش‌ها، جنرال عبدالفتاح برهان، رهبر نظامی سودان، با رهبران کشورهای مختلف که خواهان تخلیهٔ مصوون شهروندان و دپلومات‌هایشان از سودان استند، صحبت کرده است.

خبرگزاری اسوشیتید پرس پیش از این گزارش داده بود که وضعیت میدان هوایی بین‌المللی که در نزدیکی پایتخت سودان موقعیت دارد، زیر حملات شدید شبه نظامیان موسوم به واکنش سریع قرار گرفته و این وضعیت روند تخلیهٔ دپلومات‌ها را پیچیده‌تر ساخته است.

پس از آنکه حریم هوایی سودان مسدود شد، کشور‌های خارجی به شهروندان شان که در سودان به سر می‌برند، دستور داده اند تا زمانی که شرایط تخلیهٔ آنان مساعد شود به یک محل امن پناه ببرند.

XS
SM
MD
LG