لینک های دسترسی

Breaking News

میلر: ایران پس از سقوط هلیکوپتر رییسی از امریکا درخواست کمک کرد


ایالات متحده روز دوشنبه۲۰ می (۳۱ ثور) گفت که ایران پس از سقوط طیارهٔ ابراهیم رییسی، رییس جمهور این کشور از امریکا درخواست کمک کرد.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده گفت که ایران که پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۹۷۹ هیچ روابط دپلوماتیکی با واشنگتن نداشته است، پس از سرنگون شدن هلیکوپتر ابراهیم رییسی، حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجۀ ایران و سایر همراهان شان به روز یکشنبه خواستار کمک شد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا گفت: "دولت ایران از ما درخواست کمک کرد."

میلر افزود: "ما گفتیم که مایل به کمک خواهیم بود؛ کاری که با هر دولتی در این شرایط انجام خواهیم داد. اما در نهایت، عمدتاً به دلایل لوژستیکی ما نتوانستیم این کمک را ارایه کنیم."

سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا از بیان جزییات یا توضیح نحوه ارتباط دو کشور خودداری کرد.

رسانه‌های دولتی ایران صبح دوشنبه خبر دادند که رییسی، عبداللهیان، محمدعلی آل‌هاشم امام جمعه تبریز، و مالک رحمتی والی آذربایجان شرقی که طیارهٔ حامل شان روز یکشنبه ۱۹ می (۳۰ ثور) در "جنگل دیزمار" در ولایت آذربایجان شرقی ایران دچار سانحه شده بود، جان باخته اند.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده همچنین در واکنش به سقوط مرگبار طیارهٔ رییسی و سایر همراهانش در بیانیه‌ای "تسلیت رسمی" ایالات متحده را اعلام کرده و بر تداوم حمایت خود از مردم ایران تاکید کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه امریکا گفت: "ایالات متحده رسماً درگذشت ابراهیم رییسی رییس جمهور ایران، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیات آنها در سقوط هلیکوپتر در شمال غرب ایران را تسلیت می گوید. در حالی که ایرانیان برای انتخاب رییس جمهور جدید آماده می‌شوند، ما مجدداً حمایت خود را از مردم ایران و مبارزه آنها برای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی تایید می کنیم."

ادارهٔ جوبایدن، رییس جمهور امریکا ابراز تسلیت به کشته شدن رییسی را یک "اقدام معمول" در رابطه با مرگ یکی از رهبران جهان خوانده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید رییسی را مسوول نقض "بی‌رحمانه" حقوق بشر خواند و به دلیل حمایت‌های تهران از گروه‌های نیابتی در شرق میانه از او انتقاد کرد. کربی گفت: "این مردی بود که دستانش به خون افراد زیادی آغشته بود."

اما افزود، با این حال، "مانند هر مورد دیگر، ما مطمیناً به طور کلی برای از دست دادن جان افراد متاسف هستیم و از اینرو رسماً تسلیت ابراز کردیم."

رییسی روز یکشنبه با شماری از مقام‌های ایرانی به آذربایجان شرقی رفته بود و یکجا با الهام علیوف، رییس جمهور آذربایجان، بند قیزقلعه‌سی را که با همکاری دو کشور در دریای مرزی ارس ساخته شده است، افتتاح کردند. این سانحه در هنگام برگشت رییسی از این مراسم به سمت تبریز، رخ داده است.

گروه

XS
SM
MD
LG