لینک های دسترسی

Breaking News

ایالات متحده یک شی ناشناخته شده را بر فراز آلاسکا هدف قرار داد


عکس آرشیف
عکس آرشیف

قصر سفید روز جمعه ۱۰ فبروری (۲۱ دلو) اعلام کرد که یک طیارهٔ جت امریکایی یک شی ناشناخته شده را که در ارتفاعات بالا بر فراز ایالت آلاسکا در حرکت بود، هدف قرار داد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید، گفت که هدف و منشا این شی جدید معلوم نیست، اما افزود که به دلیل پرواز در ارتفاع ۴۰هزار فیت (۱۲هزار متر)، تهدیدی برای طیاره‌های ملکی پنداشته می‌شد.

کربی گفت: "رییس جمهور (جوبایدن) به اردو دستور داد تا این شی را سرنگون کنند."

به گفتهٔ آقای کربی این شی در مقایسه به بالون جاسوسی چین که هفتهٔ گذشته توسط یک جنگندهٔ امریکایی سرنگون شد، بسیار کوچک بود. او افزود که این شی "به اندازهٔ یک موتر کوچک بود".

سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفت که تاکنون نمی‌دانیم که آیا این شی متعلق به دولتی می‌شود یا شرکت خصوصی و هدف کامل پرواز آن نیز برملا نشده است.

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده، گفت که یک جت اف-۲۲ رپتور با استفاده از میزایل نوع AIM-9X این شی را موفقانه سرنگون کرد.

کربی گفت که شی جدید در اواخر روز پنجشنبه شناسایی شد و بعدازظهر روز جمعه به وقت واشنگتن سرنگون شد.

به گفتهٔ آقای کربی این شی در شمال آلاسکا در نزدیکی مرز کانادا بر روی آب‌های یخ زده سقوط کرد و سقوط آن بالای یخ عملیات بازیابی را امکان پذیر کرده است.

این حادثه در حالی رخ داده است که مقامات امریکایی پس از ظاهر شدن یک بالون جاسوسی چین در حریم هوایی امریکا، از برنامه جدید چین مبنی بر پرواز بالون‌های جاسوسی برای جمع‌آوری اطلاعات در سراسر جهان هشدار داد. مقامات امریکایی گفته اند که بالون‌های جاسوسی چین بر فراز کم از کم ۴۰ کشور و حداقل چهار بار در حریم فضایی امریکا پرواز کرده اند.

در تازه‌ترین مورد، وزارت دفاع ایالات متحده به تاریخ دوم فبروری (۱۳ دلو) گفت که یک بالون جاسوسی چینی را تعقیب می‌کند که در ارتفاع بلند بر فراز امریکا قرار گرفته و به نظر می‌رسد که پایگاه‌های حساس هسته‌ای را نظارت می‌کند.

سپس این بالون توسط یک طیارهٔ جت امریکایی روز شنبه چهارم فبروری (۱۵ دلو) در سواحل کارولینای جنوبی از بین برده شد.

وزارت دفاع ایالات متحده روز چهار شنبه هشتم نومبر گفت که ادارات استخباراتی ایالات متحده نتیجه‌گیری کرده اند که بالون مظنون جاسوسی چین که به تازگی وارد حریم فضایی ایالات متحده شده بود،‌ بخشی از برنامهٔ گستردهٔ نظارتی قوای نظامی چین است.

اما چین روز پنجشنبه نهم فبروری (۲۰ دلو) گفت که اتهامات امریکا مبنی بر اینکه بالون سرنگون شده بخشی از برنامهٔ گستردهٔ نظارتی قوای نظامی چین بوده، "جنگ اطلاعاتی علیه چین" است. چین اسرار کرده که این بالون برای مقاصد هواشناسی غیرنظامی کار گرفته شده و اشتباهاً وارد حریم فضایی ایالات متحده شده بود.

پرواز این بالون بر فراز ایالات متحده سبب شد که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، سفرش را به بیجینگ فسخ کند. انتظار می‌رفت که بلینکن در این سفر برای بهبود روابط میان واشنگتن و بیجینگ تلاش کند، روابطی که در چند سال اخیر فراز و فرود و تنش فراوانی را تجربه کرده است.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.
XS
SM
MD
LG