لینک های دسترسی

Breaking News

میلر: عملکرد طالبان حقوق بشر را در افغانستان تضعیف می‌کند


میلر گفت که ایالات متحده به نظارت دقیق بر رفتار طالبان با مردم افغانستان، به ویژه رفتار آنها با زنان و دختران افغان ادامه می‌دهد.
میلر گفت که ایالات متحده به نظارت دقیق بر رفتار طالبان با مردم افغانستان، به ویژه رفتار آنها با زنان و دختران افغان ادامه می‌دهد.

به دنبال نشر گزارش تازۀ هیات معاونت ملل متحد در افغانستان (یوناما)، متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده می‌گوید که عملکرد طالبان منجر به تضعیف حقوق بشر در تمام افغانستان می‌شود.

یوناما روز گذشته نهم جولای (۱۹ سرطان) با نشر گزارشی گفت که وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در زمان تطبیق دستورهای شان به زور متوسل شده و آزادی و سلامت جسمی و روحی و حریم خصوصی افراد را نقض کرده است.

یوناما گفته است که بخش حقوق بشر این اداره از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۳۱ مارچ ۲۰۲۴ میلادی حداقل ۱۰۳۳ مورد (۲۰۵ مورد علیه زنان، ۸۲۸ مورد علیه مردان) را مستند کرده است که در آن کارکنان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در جریان تطبیق دستورالعمل‌‌ها از زور استفاده کرده اند.

در این گزارش در مورد دخالت وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان در تصمیم گیری‌های امور مذهبی شهروندان افغانستان نیز تذکر رفته و گفته شده است که آزادی مذهبی آنان را نقض کرده است.

سخنگوی وزارت خارجۀ ایالات متحده ناوقت سه شنبه گفت: "ملل متحد گزارشی در مورد رفتار با زنان و دختران در افغانستان و به اصطلاح نظارت اخلاقی در افغانستان منتشر کرد. و آنچه دیدیم این است که اجرای غیرقابل پیش‌بینی و خودسرانه قوانین به اصطلاح اخلاقی طالبان، حقوق بشر تمام افغانستان را تضعیف می‌کند."

همچنان یوناما در این گزارش گفته است که وزارت امر به معروف حکومت طالبان از محدودیت بر رسانه‌ها، چگونگی پوشش، کار، سفر، بازدید و حتا طرز صحبت زنان گرفته تا نوعیت اصلاح موی و ریش مردان و شنیدن موسیقی و دود کردن چلم و تجلیل از روزهای مناسبتی و فرهنگی و نماز خواندن در جماعت نیز دخالت می‌کند و برای تطبیق دستورهای شان دست به لت و کوب و حتا بازداشت‌های خودسرانه زنده اند.

یوناما گفته است که نقش وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان در حال گسترش بوده و حتا در امور کاری سایر ادارات حکومت این گروه نیز دخیل است و تصمیم نیز اتخاذ می‌کند.

در گزارش یوناما گفته شده است که فعالیت‌ها و اقدامات وزارت امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان از زمان ایجاد آن بر بهره مندی از حقوق بشر و آزادی های اساسی در عرصه‌های مختلف زندگی مردم تاثیرات منفی گذاشته و شیوهٔ تطبیق احکام و هدایات توسط مسوولین آن منجر به نقض حقوق شهروندان افغانستان می‌شود.

اما حکومت طالبان گزارش یوناما را رد کرده و گفته است که دستورات وزارت امر به معروف و نهی از منکر، احکام "معلوم و معروف اسلامی" است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان ناوقت سه شنبه نهم جولای (۱۹ سرطان) در رشته تویت‌هایی در شبکه اجتماعی ایکس ادعا کرده است که گزارشگران یوناما تلاش می‌کنند که افغانستان را "از دید غرب بررسی کنند و این کار درست نیست".

او نگاشته است: "‏افغانستان باید منحیث یک مجتمع اسلامی تحت بررسی قرار بگیرد و خواست‌های این ملت که اکثریت مطلق آن مسلمان اند و به خاطر اقامه نظام اسلامی قربانی‌های بزرگ داده اند، مد نظر گرفته شود."

مجاهد ادعا کرده است که همه شهروندان افغان از تمام حقوق شرعی برخوردار اند و احکام شرعی "مرعی الاجرا" است و با کسی "ظلم و تجاوزی" صورت نمی‌گیرد.

با این حال، میلر تاکید کرد که ایالات متحده به نظارت دقیق بر رفتار طالبان با مردم افغانستان، به ویژه رفتار آنها با زنان و دختران افغان ادامه می‌دهد و از طالبان انتظار دارد که در این زمینه به مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی اطمینان دهند.

او افزود: "همانطور که به طور علنی و خصوصی به نمایندگان طالبان گفته ایم، رابطه آنها با جامعه جهانی کاملاً به اقدامات آنها بستگی دارد و ما این را روشن کرده ‌ایم و فکر می‌کنم، همانطور که گفتم، مدتی است که به وضوح در مورد آن صحبت کرده ‌ایم."

همچنان سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایالات متحده در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت: "امریکا هیچ کمک مالی به طالبان نمی‌دهد. این مورد کاملاً نادرست است."

گروه

XS
SM
MD
LG