لینک های دسترسی

Breaking News

هشدار روسای استخبارات امریکا و بریتانیا: نظم جهانی در معرض تهدید قرار دارد


بیل برنز، رییس استخبارات مرکزی ایالات متحده (CIA)، و ریچارد مور، رییس استخبارات بریتانیا یا (MI6) روز شنبه هفتم اکتوبر (۱۷ سنبله)‌ هشدار دادند که "نظم جهان به گونه‌ای در معرض تهدید قرار دارد که از زمان جنگ سرد آنرا ندیده‌ایم."

این دو مقام استخبارات امریکا و بریتانیا در مقاله‌ای در روزنامه فاینشل تایمز نوشته‌اند:‌ "ما هیچ متحدی قابل اعتمادتر یا محترم‌تر از یکدیگر نداریم. آنان در این مقاله همچنین گفته‌اند که مشارکت آنان یک امر حیاتی است،‌ زیرا ''با مجموعه‌ای از تهدیدات بی‌سابقه عمدتاً روسیه، چین و شرق میانه مواجه اند."

در حال حاضر ایالات متحده و بریتانیا از جمله حامیان اصلی مالی و نظامی اوکراین در مقاومت این کشور در برابر تهاجم روسیه استند، تهاجمی که در فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد.
این دو مقام ارشد استخباراتی گفته‌اند: "ماندن در این مسیر نسبت به هر وقت دیگر حیاتی‌تر است."

آنان در این مقاله نوشته‌اند که ما به همکاری با یکدیگر ادامه می دهیم تا کارزار بی پروای خرابکاری استخبارات روسیه را که در سراسر اروپا ا نجام می شود، مختل کنیم.

این دو مقام همچنین توضیح دادند که حالا چگونه از هوش مصنوعی (AI)‌ پیشرفته و فناوری‌های ابری (Cloud‌) برای استفاده از اطلاعاتی بزرگی که جمع‌آوری می‌شود، استفاده می‌کنند.

مقالهٔ مشترک این دو مقام ارشد استخبارات امریکا و بریتانیا در حالی منتشر شده است که قرار است کییر استارمر، صدراعظم بریتانیا، در روز‌های آینده- به تاریخ ۱۳ سپتمبر- از واشنگتن بازدید کند و با جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، ملاقات کند.

قصر سفید گفته است که رهبران دو کشور در مورد مسایل مختلف از جمله ادامه کمک‌ها برای اوکراین و توافق آتش‌‌بس موقت در غزه صحبت خواهند کرد.

ملاقات بایدن و در حالی صورت می گیرد که دو کشور در قبال اسراییل مواضع متفاوت دارند. لندن جواز ۳۰ صادرات تسلیحات به اسراییل را تعلیق کرده است. بریتانیا گفته است که این اقدام را به این دلیلی روی دست گرفته، زیرا خطر این وجود دارد که از تجهیزات این کشور ممکن در ارتکاب نقض‌های جدی قوانین بین‌المللی بشری در جنگ نوار استفاده شود.

شماری از کشورها به شمول کشورهای غربی و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشراز حملات اسراییل بر غزه، به ویژه حملات بر اماکن عامه مثل مکتب و شفاخانه انتقاد کرده و برخی رویکردهای اسراییل را در جنگ غزه مصداق "جنایت جنگی" خوانده اند.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG