لینک های دسترسی

Breaking News

صدها هزار نفر در آسیا، اروپا و شرق میانه به حمایت از فلسطینیان دست به تظاهرات زدند


تظاهرات به حمایت از فلسطینیان در شهر استانبول ترکیه، تاریخ ۲۸ اکتوبر
تظاهرات به حمایت از فلسطینیان در شهر استانبول ترکیه، تاریخ ۲۸ اکتوبر

در حالی که اسراییل حملات هوایی و زمینی خود به غزه را گسترش داده، صدها هزار نفر روز شنبه ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) در شهرهای مختلف اروپا، شرق میانه و آسیا برای نشان دادن حمایت از فلسطینی‌ها دست به تظاهرات زدند.

کشورهای غربی عمدتاً از حملات اسراییل که به گفتهٔ آنان حق دفاع از خود را دارد، حمایت کرده‌ اند، اما واکنش اسراییل خشم کشورهای عرب و اسلامی را برانگیخته است.

در یکی از بزرگ‌ترین راهپیمایی‌ها در لندن، معترضین از حکومت ریشی سوناک، صدراعظم بریتانیا، خواستند تا به جنگ اسراییل-حماس درخواست آتش‌بس بدهد.

کامیل روولتا، یکی از معترضین گفت: "ابرقدرت‌های دخیل در بازی در حال حاضر به اندازه کافی عمل نمی‌کنند. به همین دلیل ما اینجا هستیم: ما خواهان آتش‌بس هستیم، خواستار حقوق فلسطینیان، حق وجود، زندگی، حقوق بشر، همه حقوق هستیم."

او گفت: "این (اعتراض) برای حماس نیست. این موضوع حفاظت از جان فلسطینی‌هاست."

با درنظرداشت موقف واشنگتن، حکومت سوناک نیز از درخواست آتش‌بس امتناع ورزیده و در عوض از توقف موقت درگیری برای رسانیدن کمک‌های بشری به مردم غزه اعلام حمایت کرده است.

اسراییل غزه را از سه هفته به اینسو محاصره کرده و مورد حملات هوایی قرار داده است، زمانی که گروه حماس طی حمله‌ای ۱۴۰۰ اسراییلی نفر را در اسراییل کشت.

مقامات وزارت صحت غزه که زیر کنترول گروه حماس قرار دارد، روز شنبه ۲۸ اکتوبر (ششم عقرب) گفتند که از آغاز حملات هوایی و توپخانه‌ای اسراییل بر این منطقه، تا حالا بیش از هشت هزار نفر کشته شده اند که بیش از ۳۵۰۰ این قربانیان را کودکان تشکیل می‌دهند.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه، در یک گردهمایی چند صد هزار نفری از حامیان فلسطین در شهر استانبول گفت که اسراییل یک "اشغالگر" است و گفت: "عامل اصلی قتل عام در غزه غرب است."

رییس جمهور ترکیه گفت که اسراییل مانند یک "مجرم جنگی" عمل می‌کند و افزود: "البته که هر کشور حق دفاع از خود را دارد. اما در اینجا عدالت کجاست؟"

اردوغان همچنین خطاب به قدرت های غربی گفت که به مرگ غیرنظامیان در اوکراین اشک می ریزند، اما در مورد مرگ غیرنظامیان در غزه چشم‌هایشان را می‌بندند.

اردوغان گفت: "ما مخالف همه این معیار‌های دوگانه و ریاکاری‌ها استیم."

رییس جمهور ترکیه این هفته گروه حماس را "مبارزان آزادی" خواند، که با انتقاد شدید اسراییل مواجه شد.

در مالیزیا، جمعیت زیادی از معترضین در مقابل سفارت امریکا در کولالامپور تجمع کرده و علیه امریکا و اسراییل شعار سردادند.

اعتراضاتی در بغداد، پایتخت عراق نیز راه اندازی شده بود. در کرانۀ غربی رود اردن اشغال شده در شهر الخلیل معترضین خواستار تحریم جهانی محصولات اسراییل شدند.

آنها شعار می‌دادند: "در کشتار کودکان فلسطینی سهیم نباشید."

افزون بر این شهرها، مردم در کوپنهاگن، پایتخت دنمارک، روم در ایتالیا و استکهلم، پایتخت سویدن به جاده‌ها برآمده و حمایت شان را از مردم فلسطین اظهار کردند.

برخی از شهرهای فرانسه از زمان آغاز جنگ، برگزاری تظاهرات را ممنوع کرده اند، زیرا می‌ترسند که این تظاهرات به تنش‌های اجتماعی دامن بزند، اما با وجود ممنوعیت، تجمع کوچکی روز شنبه در پاریس برگزار شد. صدها نفر نیز در شهر جنوبی مارسی راهپیمایی کردند.

در ولینگتن، پایتخت نیوزیلند، هزاران نفر با در دست داشتن پرچم فلسطین و شعارهای از جمله "فلسطین آزاد" به سمت مجلس نمایندگان راهپیمایی کردند.

در لندن محدودیت‌های ویژه‌ای برای اعتراضات در اطراف سفارت اسراییل اعمال شده بود.
راهپیمایی روز شنبه مسالمت آمیز بود، اما پولیس لندن گفت که دو نفر را به ظن حمله به یک افسر پولیس و نقض نظم عامه دستگیر کرده است. پولیس شرکت کنندگان را بین ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر تخمین کرد.

پولیس لندن در روزهای اخیر به دلیل سخت گیری نکردن نسبت به شعارهای برخی از معترضان در راهپیمایی هفتهٔ گذشته حامیان فلسطین که حدود ۱۰۰ هزار نفر اشتراک کرده بود، با انتقاد مواجه شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG