لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا به خانواده‌های دپلومات‌های امریکا در اوکراین دستور داد تا آن کشور را ترک کنند


سفارت ایالات متحده در کیف، پایتخت اوکراین
سفارت ایالات متحده در کیف، پایتخت اوکراین

وزارت خارجهٔ امریکا ناوقت یکشنبه ۲۳ جنوری (سوم دلو) به خانواده‌های دپلومات‌های ایالات متحده مستقر در کیف،‌ پایتخت اوکراین، دستور داد تا از آن کشور خارج شوند.

این وزارت همچنین به آنعده از کارمندانی که به صورت مستقیم توسط ایالات متحده استخدام شده اند، صلاحیت داده است تا دواطلبانه اوکراین را ترک کنند.

وزارت خارجهٔ امریکا همچنین یکشنبه شب به وقت واشنگتن دی سی هشدار "مشورهٔ مسافرتی سطح ۴-سفر نکنید" را مجددا نشر کرد و به شهروندان ایالات متحده توصیه کرد تا از سفر به اوکراین و روسیه اجتناب کنند،‌ و دلیل آنرا "ادامهٔ تنش" میان امریکا و روسیه بر سر استقرار قوای روسی در امتداد مرز با اوکراین و گسترش بیماری کووید۱۹ خوانده است.

در همین حال،‌ انتونی بلینیکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده، روز یکشنبه به روسیه هشدار داد که واشنگتن "همه تکتیک‌ها و تخنیک‌های روسیه" را می داند که مسکو آنرا برای تضعیف حکومت اوکراین به کار خواهد گرفت.

با آنهم این دپلومات ارشد امریکا گفت که ایالات متحده به گفتگو‌های دپلوماتیک ادامه می‌دهد و ابراز امیدواری کرد که تنش میان واشنگتن و مسکو در شرق اروپا کاهش یابد.

در همین حال، روسیه روز یکشنبه اتهامات بریتانیا را رد کرد که مسکو دسیسه دارد تا حکومت اوکراین را با فردی جایگزین کند که بیشتر با روسیه دوست است. وزارت خارجهٔ بریتانیا روز شنبه ۲۲ جنوری گفت که یوهینی مورایوف، قانونگذار پیشین اوکراینی کاندید مورد نظر روسیه برای رهبری اوکراین است، اما از ارایه شواهد در مورد چنین ادعا اجتناب کرد، اتهامی که از سوی مسکو رد شد.

ماریا زخارووا، سخنگوی وزارت خارجهٔ روسیه، گفته است که نشر و پخش معلومات نادرست توسط وزارت خارجهٔ بریتانیا این را ثابت می‌سازد که کشورهای ناتو در پی افزایش تنش‌ها در اوکراین اند. او گفت: "ما از وزارت خارجهٔ بریتانیا می‌خواهیم که فعالیت‌های تحریک آمیز و نشر مزخرفات را توقف دهد."

در عین حال، آقای بلینکن گفت که کشور های استونیا، لتویا و لتوانیا می‌توانند راکت‌های ضد تانک و طیاره ساخت امریکا را به اوکراین بفرستند. این اظهارات دپلومات ارشد ایالات متحده در حالی بیان شد که تنش میان روسیه و همسایهٔ آن، اوکراین، بر سر استقرار ده‌ها هزار قوای روسی در مرز اوکراین رو به افزایش است

خواست‌های متقابل غرب و روسیه از یکدیگر

کشور‌های غربی از روسیه خواسته اند تا نیروها و تسلیحات خود را که در نزدیکی مرز اوکراین مستقر کرده است، بیرون کند.

در عوض، مسکو از ناتو خواسته است تا عملیات خود را در اروپای مرکزی و شمالی کاهش بدهد. روسیه همچنین از پیمان اتلانتیک شمالی یا ناتو خواسته است تا اوکراین را به عضویت این پیمان نظامی نپذیرد، اما ایالات متحده گفته است که چنین خواست مسکو قابل بحث نیست.

مقام‌های ایالات متحده گفته اند که روسیه بیش از ۱۰۰ هزار نیروی خود را در مرز اوکراین، قلمرو بلاروس و منطقهٔ اشغالی کریمه مستقر کرده است و پلان حملهٔ‌ نظامی بر اوکراین را دارد، اتهامی که از سوی مقام‌های کرملین بار‌ها رد شده است.

XS
SM
MD
LG