لینک های دسترسی

Breaking News

لبنان مرزهای آبی خود با اسراییل را منظور کرد


دعوای مرزهای آبی لبنان و اسراییل بیشتر به خاطر ملکیت ذخایر نفت حوزۀ کاریش بود که در قلمرو آبی اسراییل واقع شده است.
دعوای مرزهای آبی لبنان و اسراییل بیشتر به خاطر ملکیت ذخایر نفت حوزۀ کاریش بود که در قلمرو آبی اسراییل واقع شده است.

میشل عون، رییس جمهور لبنان گفته است که کشورش مرزهای آبی با اسراییل را که به میانجی‌گری ایالات متحده مرزبندی شده بود، منظور کرده است.

رییس جمهور لبنان روز پنجشنبه ۱۳ اکتوبر (۲۱ میزان) در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: "موافقت لبنان با نسخۀ نهایی ترسیم مرزهای دریایی جنوبی را اعلام می کنم که با وساطت امریکا تهیه شده است."

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده روز سه شنبه از آمادگی لبنان و اسراییل به توافق به مرزبندی‌های آبی دو کشور خبر داده بود.

آقای عون این توافق را "دستآورد تاریخی" عنوان کرد و گفت لبنان توانست ساحۀ مورد مناقشۀ موازی به ۸۶۰ کیلومتر مربع را به دست آورد. او گفت: "لبنان حتا یک کیلومتر مربع را هم به اسراییل نبخشیده است."

آقای عون این توافق تاریخی را چند ساعت پس از ملاقات با نجیب میقاتی سرپرست صدارت و نبیه بری رییس مجلس نمایندگان پارلمان لبنان اعلام کرد. رییس جمهور عون در اوایل هفته یک یک نسخۀ این توافق را به میقاتی و بری سپرده بود.

رییس جمهور عون افزود که کشورش کنترول کامل حوزۀ گاری قانا را گرفته است، هرچند بخشی از این حوزه در قلمرو آبی اسراییل قرار دارد. او گفت: "این توافق غیرمستقیم به ادعاهای لبنان پاسخ گفته و تمام حقوق ما را حفظ می‌کند."

با اینحال به گفتۀ رییس جمهور لبنان "به عادی سازی روابط با اسراییل هیچ‌گونه" توافقی صورت نگرفته است.

کابینۀ اسراییل روز چهارشنبه با توافق آرای وزیران به این توافق مرزی رای مثبت داده بود.

توافق میان این دو کشور که از زمان تاسیس اسراییل در سال ۱۹۴۸ به اینسو درگیر تنش، کشیدگی و جنگ اند، از سوی شماری از رهبران جهان به شمول جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده تمجید شده است.

این معامله به دلیل ادعای ملکیت اسراییل بر ذخایر گازی حوزۀ کاریش چندین بار با چالش روبرو شد.

اسراییل پافشاری داشت که ذخایر گازی کاریش به گونۀ کامل در قلمرو آبی آن کشور موقعیت دارد و هیچ گونه چانه‌زنی و بحث در مورد آن مطرح نیست.

اما لبنان ادعای ملکیت بر بخشی از ذخایر گاز حوزۀ کاریش را داشت. گروه حزب‌الله که از نفوذ قوی در لبنان برخوردار است، تهدید کرده بود که اگر اسراییل کار استخراج را در کاریش آغاز کند، با حملات این گروه روبرو خواهد شد.

با اینحال، گروه حزب‌الله روز سه شنبه اعلام کرد که در صورتیکه حکومت لبنان این توافق را رسماً منظور کند، آن گروه نیز از موقف قبلی خود عقب خواهد نشست.

XS
SM
MD
LG