لینک های دسترسی

Breaking News

انتقاد و نگرانی از روند کند انتقال خبرنگاران آسیب‌پذیر افغان به خارج


نهاد روزنامه نگاران برای حقوق بشر در کانادا می‌گوید که منازعات بین‌المللی از جمله جنگ در اوکراین سبب شده که روند انتقال خبرنگاران آسیب‌پذیر افغان به کندی روبرو شود.

پس از ۱۵ اگست سال ۲۰۲۱، هنگامی که طالبان در افغانستان دوباره به قدرت برگشتند، هزاران خبرنگار از ترس رفتار خشونت‌بار طالبان یا بازداشت و شکنجه شدن از سوی این گروه به پاکستان و دیگر کشورهای منطقه پناه بردند.

پس از دو سال هنوز هم هزاران خبرنگار یا در افغانستان گیر مانده و یا هم در کشورهای همسایه و منطقه در بی سرنوشتی و ترس برگشت داده شدن به افغانستان به سر می برند.

ریچل پلفر، رییس اجرایی خبرنگاران برای حقوق بشر در کانادا در حالی که این وضعیت را ناگوار می‌داند، انتقال این خبرنگاران آسیب پذیر را در چنین شرایط آسان نمی‌داند.

پلفر به صدای امریکا گفت:"تا هنوز هزاران خبرنگار در افغانستان گیر مانده اند و هزاران خبرنگار که اسکان مجدد داده شده اند، در وضعیتی هستند که نیاز دارند به یک کشور امن منتقل شوند. "

خانم پلفر افزود که نهاد روزنامه نگاران برای حقوق بشر در کانادا وضعیت شمار زیاد این خبرنگاران را از نزدیک دنبال می‌کند و در صدد فراهم کردن کمک به آنان است.

پس از سقوط حکومت پیشین افغانستان در اگست ۲۰۲۱، کانادا تعهد کرد که ۴۰ هزار پناهجوی افغان را که زندگی شان تحت سلطه رژیم طالبان در خطر باشد، می‌پذیرد.

سمیرا نضهت، چند روز پس از سقوط کابل به دست طالبان با خانواده اش از ترس انتقام جویی‌های طالبان به پاکستان فرار کرد و حدود ۱۷ ماه در آن کشور ماند. او که به تازگی به کانادا رسیده است از وضعیت بد خبرنگاران در پاکستان می گوید.

خانم نضهت به صدای امریکا گفت: " فعلاً وضعیت [خبرنگاران] در پاکستان خراب است. در پاکستان می دیدم که خبرنگاران در وضعیت بسیار سخت قرار دارند. تا فعلاً که در کانادا هستم کیس های شان بی سرنوشت است و هنوز روشن نیست کدام کشوری آنان را قبول می کند یا خیر."

بحران های تازه جهانی ظاهراً سبب شده است که قضایای افغانستان چندان در محراق توجه قرار نداشته باشند، چنانکه جنگ اوکراین در روند تخلیه و انتقال افراد آسیب پذیر در افغانستان تاثیر مستقیم گذاشته است.

خانم پلفر می افزاید: " بحران دیگری همچون جنگ در اوکراین، امنیت غذایی و مشکلات دیگری که نتیجهٔ این جنگ است. ما تمام تلاش های خود را می‌کنیم که مردم، خبرنگاران را که در افغانستان و کشور های دیگر باقی مانده اند فراموش نکنند و مسوولیت کشور های غربی است که این مشکل را حل کنند و این افراد را به کشور های امن منتقل کنند."

بر اساس آخرین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، پس از سقوط جمهوریت در افغانستان از جمله حدود ۱۲ هزار خبرنگار افغان، دو سوم آنها از مسلک خود دست کشیده اند.

هر چند طالبان سرکوب رسانه ها و خبرنگاران را رد می کنند، اما طی دو سال گذشته فعالیت صد ها رسانه به دلیل فشار سیاسی و مالی متوقف و یا محدود شد، هزاران خبرنگار افغانستان را ترک کرد و ده ها خبرنگار دیگر از سوی طالبان بازداشت و شکنجه شدند و سرانجام این رفتار طالبان سبب شد که شمار روز افزون خبرنگاران، این کشور را ترک کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG