لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: تعامل ما با حکومت طالبان بدون تغییر ادامه می‌یابد


استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد
استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد

ملل متحد می‌گوید که تعامل این سازمان در وضعیت کنونی و بدون کدام تغییر با حکومت طالبان ادامه می‌یابد، چون به گفتۀ این سازمان، طالبان حاکمان کنونی افغانستان اند.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد، روز سه شنبه ۲۸ می (هشتم جوزا) این اظهارات را در مقر این سازمان، در پاسخ به پرسش یک خبرنگار بیان کرد.

یک خبرنگار با اشاره به سخنان اخیر وزیر خارجۀ روسیه پرسید که منشی عمومی ملل متحد فکر می‌کند که زمان تغییر مسیر روابط با طالبان فرا رسیده است یا نه؟

سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه روز دوشنبه همین هفته گفت که طالبان نماینده قدرت واقعی در افغانستان استند و حذف احتمالی از فهرست سازمان‌های تروریستی نشان‌دهنده شناخت واقعیت است.

با این حال، دوجاریک گفت: "ما به همین مسیر در مورد افغانستان ادامه می‌دهیم که با مقامات طالبان در ارتباط است، زیرا آنها حاکمان فعلی در افغانستان اند. ما همچنین به طور مداوم و پیوسته به آنها [طالبان] در مورد حقوق زنان و دختران فشار می‌آوریم ...ما همچنان به تلاش برای کمک‌های بشری بیشتر به مردم افغانستان که رنج کشیده اند و همچنان رنج می‌برند، ادامه می‌دهیم".

او گفت: "انتونیو گوتیرش، منشی عمومی سازمان ملل متحد، خواهان شفافیت و ثبات در رابطه با تعامل با افغانستان است و از همین‌رو نمایندگان کشورها برای افغانستان را دعوت کرده که در نشست دوحه در پایان ماه جون شرکت کنند تا در نحوه برخورد جهان با وضعیت افغانستان شفافیت و هماهنگی ایجاد شود، در حالی که حقوق بشر زنان و دختران در اولویت قرار داشته باشد."

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، گفته است که وزارت‌های خارجه و عدلیۀ روسیه به ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه گزارش داده اند که می‌توان گروه طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه حذف کرد.

خبرگزاری تاس روسیه روز دوشنبه ۲۷ می (هفتم جوزا) در پیوند به حذف طالبان از این فهرست، از قول کابلوف گزارش داد: "این کار باید انجام شود. بدون آن، پیش از وقت خواهد بود که در مورد به رسمیت شناختن [طالبان] صحبت شود. بنا بر این، کار در این زمینه جریان دارد. تمام ملاحظات به رهبری ارشد روسیه گزارش داده شده است. ما منتظر تصمیم [رهبری] استیم."

با اینحال روسیه از جمله کشورهایی است که با حکومت طالبان تماس منظم داشته و سفارت خود در کابل را باز نگه‌داشته است. علاوه بر آن، سفارت افغانستان در مسکو فعال بوده و شارژدافیر طالبان آن را سرپرستی می‌کند.

جامعۀ بین‌المللی و حتا کشورهای عمدۀ منطقه که در نزدیک به سه سال گذشته روابط نزدیک با طالبان داشته اند، مانند روسیه، چین و ایران، همواره بر احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران و اقلیت‌ها و نیز تشکیل حکومت همه‌شمول، به عنوان پیش شرط برای هرگونه تعامل رسمی با طالبان تاکید کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG