لینک های دسترسی

Breaking News

کابلوف: گزارش حذف نام طالبان از فهرست سازمان‌های تروریستی به پوتین پیشکش شده است


ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان
ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان

ضمیر کابلوف، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور روسیه در امور افغانستان، گفته است که وزارت‌های خارجه و عدلیۀ روسیه به پوتین گزارش داده اند که می‌توان گروه طالبان را از فهرست سازمان‌های تروریستی روسیه حذف کرد.

خبرگزاری تاس روسیه روز دوشنبه ۲۷ می (هفتم جوزا) در پیوند به حذف طالبان از این فهرست، از قول کابلوف نگاشت: "این کار باید انجام شود. بدون آن، پیش از وقت خواهد بود که در مورد به رسمیت شناختن [طالبان] صحبت شود. بنا بر این، کار در این زمینه جریان دارد. تمام ملاحظات به رهبری ارشد روسیه گزارش داده شده است. ما منتظر تصمیم [رهبری] استیم."

با اینحال، نمایندۀ ویژۀ روسیه در امور افغانستان گفته است که برخی مشکلاتی وجود دارد که باید بر آن فایق آمد، اما از ارایۀ جزییات در این مورد خودداری کرد. کابلوف هفتۀ گذشته نیز گفته بود که طالبان دیگر دشمن روسیه نیستند، اما به گفتۀ او، هنوز هم "محدودیت‌های مشخص سیاسی" میان مسکو و طالبان پابرجا است.

از سوی دیگر، خبرگزاری تاس از قول سرگی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه، گزارش داده که گفته است، طالبان "قدرت واقعی" در افغانستان بوده و به گفتۀ او، حذف احتمالی نام طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعۀ روسیه بازتاب دهندۀ "واقعیت عینی" است.

با اینحال، حذف نام طالبان از فهرست سازمان‌های ممنوعۀ تروریستی حکومت روسیه تنها در صورتی ممکن است که محکمۀ عالی روسیه در مورد آن حکم صادر کند.

کابلوف در اظهارات تازۀ خود همچنان گفته است که از طالبان برای شرکت در نشست اقتصادی سالانه در شهر سنت پیترسبرگ روسیه دعوت شده است. این نشست که بزرگترین نشست اقتصادی به میزبانی روسیه است، به تاریخ پنجم جون سال روان برگزار می‌شود.

طالبان در اواسط اگست سال ۲۰۲۱ بر افغانستان حاکم شدند، اما از آن زمان تا اکنون هیچ کشوری حکومت این گروه را به رسمیت نشناخته است.

با اینحال روسیه از جمله کشورهایی است که با حکومت طالبان تماس منظم داشته و سفارت خود در کابل را باز نگه‌داشته است. علاوه بر آن، سفارت افغانستان در مسکو فعال بوده و شارژدافیر طالبان آن را سرپرستی می‌کند.

جامعۀ بین المللی و حتا کشورهای عمدۀ منطقه که در نزدیک به سه سال گذشته روابط نزدیک با طالبان داشته اند، مانند روسیه، چین و ایران، همواره بر احترام به حقوق بشر، به ویژه حقوق زنان و دختران و اقلیت‌ها و نیز تشکیل حکومت همه‌شمول، به عنوان پیش شرط برای هرگونه تعامل رسمی با طالبان تاکید کرده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG