لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان خواهان قیودات نظامی در اطراف دستگاه اتمی اوکراین شدند 


رهبران ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان امروز ۲۱ اگست (۳۰ اسد) خواهان قیودات نظامی در اطراف دستگاه اتمی زاپوریژیای اوکراین شدند که روسیه آنرا اشغال کرده است.

سخنگوی اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، گفت که رهبران این کشورها در یک مکالمهٔ تلیفونی همچنان خواستار "بازدید فوری" مفتشین ادارهٔ‌ بین المللی انرژی اتمی از دستگاه اتمی اوکراین شدند.

روسیه و اوکراین همدیگر را به حملات نظامی در اطراف تاسیسات اتمی زاپوریژیا که بزرگترین دستگاه اتمی در اروپا است، متهم کرده اند.

تنش‌ها در اطراف این دستگاه اتمی، خاطره‌های فاجعهٔ سال ۱۹۸۶ در دستگاه اتمی چرنوبل را زنده ساخته است که سبب مرگ صدها نفر و تشعشعات رادیواکتیف به برخی از کشورهای اروپایی نیز گسترش یافت.

این در حالی است که ریاست جمهوری فرانسه دو روز پیش گفت که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، با بازدید مفتشین بین المللی از دستگاه اتمی زاپوریژیا توافق کرده است.

جو بایدن، رییس جمهور امریکا، امانویل مکرون، رییس جمهور فرانسه، بوریس جانسن، صدر اعظم بریتانیا، و اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان، توافق کردند که حمایت آنان از اوکراین برای دفاع در مقابل پرخاشگری روسیه پایدار باقی خواهد ماند.

پیش از این، ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، گفته بود: "تمام جهان باید در یک واکنش سریع اشغالگران را از زاپوریژیا بیرون کند. تنها خروج کامل روس‌ها می‌تواند مصوونیت تمام اروپا را تضمین کند."

این در حالی است که گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی-۷) اشغال این دستگاه توسط روسیه را تقبیح کرده و از مسکو خواسته است تا فوراً کنترول کامل آنرا به اوکراین بدهد.

XS
SM
MD
LG