لینک های دسترسی

Breaking News

تاثیر پیوستن سویدن و فنلند برای تقویت ناتو


انتظار می‌رود که پیوستن سویدن به سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در رفع آسیب پذیری‌های این سازمان به ویژه در شمال اروپا نقش کلیدی را بازی کند.

تحت البحری های نظامی سویدن که برخی توانایی‌های آن از تحت البحری های نظامی امریکا و روسیه برتری دارد، دلیل عمدهٔ آن شمرده می‌شود.

کارشناسان می‌گویند که با پیوستن سویدن به ناتو، قاعدۀ بازی در آب‌های شمال اروپا به ویژه در بحیره بالتیک به نفع این سازمان تغییر خواهد کرد.

بحیره بالتیک با روسیه هم مرز است و در آن هشت کشور به شمول آلمان بندر دارد، بناً از رهگذر موقعیت استراتیژیک، بسیار مهم تلقی می شود. این بحیره زیرساخت های مهم اروپا به شمول خط لوله انتقال گاز نارد استریم را نیز در خود جا داده است.

فریدریک لیندن، قوماندان یکی از تحت البحری های قوای مسلح سویدن، می‌گوید:"در این بحیره، ساحات زیادی است که می توانیم مانع تحرکات حریف به اراده و خواست خود وی شویم. بناً می خواهم این را بگویم که تنها با پنج تحت البحری می توانید تحرکات حریف تان را در این بحیره، محدود کنید."

حد اوسط عمق بحیره بالتیک تنها حدود ۳۰ متر است، آنچه که کاربرد موثر تحت البحری های هسته ای امریکا و روسیه را در این بحیره دشوار می سازد.

درست همین موضوع، تحت البحری های سویدن را دست بالا می دهد. تحت البحری های نوع گوتلند سویدن یکی از پیشرفته ترین تحت البحری های غیر هسته ای در غرب است.

این تحت البحری ها هر چند با استفاده از تیل دیزل فعالیت می کند، اما می تواند برای مدت طولانی تر در زیر آب باقی بماند و خطر کشف از سوی دشمن را کاهش دهد.

سویدن همین حالا روی ساختن تحت البحری های پیشرفته تر به نام "A۲۶" کار می کند و قرار است دوی آن تا چهار یا پنج سال آینده به قوای مسلح سویدن تسلیم داده شود.

موقعیت فنلند

و اما در فنلند که سه ماه پیش به ناتو پیوست، این کشور مرز طولانی با روسیه و زیر ساخت های بزرگ چون سرک ها و خطوط آهن دارد، آنچه برای حمل و نقل سربازان ناتو مهم است.

جنرال گریگوری اندرسن، عضو فرقه ۱۰ اردوی ایالات متحدهٔ امریکا گفت: "به حیث یک نظامی مسلکی برای تان گفته می توانم که توانایی انتقال سریع، منظم و موثر وسایل نظامی، سربازان، مهمات و تجهیزات، بسیار مهم است... بناً دسترسی به هر گونه زیر ساخت که منجر به انتقال سریع قوا شود، چون بنادر، میدان های هوایی، خطوط آهن، شاهراه ها... در جنگ نقش بزرگ دارد."

این در حالی است که انستتیوت امور بین المللی فنلند با نشر یک پژوهش تازه گفته است که قوای مسلح کشور های غربی از لحاظ داشتن تاسیسات نظامی در قطب شمال، ده سال در مقایسه با روسیه عقب مانده اند.

فنلند در نظر دارد تا بخشی از جت های جنگی اف ۳۵ خود را در قطب شمال مستقر کند.

XS
SM
MD
LG