لینک های دسترسی

Breaking News

وزیران خارجۀ امریکا و قطر: مذاکرات آتش‌بس غزه را تضعیف نکنید 


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده و شیخ محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه و صدر اعظم قطر، در جریان یک مکالمهٔ تلیفونی از تمامی جوانب در منطقه خواستند تا مذاکرات توافق آتش‌بس غزه را که قراراست در قطر آغاز شود، تضعیف نکنند.

هشدار این دو میانجی تلویحاً متوجه اسراییل، ایران و گروه حماس است.

وزارت خارجهٔ ایالات متحده با نشر اعلامیه‌ای گفته است که بلینکن و آل ثانی گفتند که "هیچ جناهی در منطقه نباید اقداماتی را روی دست گیرد که سبب تضعیف تلاش‌ها برای رسیدن به یک توافق شود".

این دو دپلومات تلاش‌ها برای آرامش تنش‌ها در منطقه و اهمیت نهایی کردن توافق آتش‌بس در غزه صحبت کردند.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده همچنان امروز ۱۴ اگست (۲۴ اسد) با وزیر خارجهٔ مصر نیز صحبت کرد. در روز‌های اخیر او با اردن، عربستان سعودی، ترکیه و اسراییل نیز مشورت کرده است.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، هفتهٔ گذشته به گونهٔ‌ علنی خواهان آغاز مذاکرات به روز پنجشنبه (۱۵ اگست) شد تا جنگ ۱۰ ماهه میان اسراییل و گروه حماس پایان یابد.

این درحالی است که جو بایدن در مورد حملهٔ احتمالی اسراییل بر ایران اظهار نارضایتی کرد که در آن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس کشته شد. هنیه در مذاکرات آتش‌بس دخیل بود.

از آن حمله به بعد، ایالات متحده به کرات از ایران خواسته است تا علیه اسراییل دست به حملات انتقامجویانه نزند.

ادارهٔ بایدن همچنان خشم‌اش را وزیران راست گرای حکومت اسراییل، به شمول ایتامار بین گویر، وزیر امنیت ملی آن کشور، ابراز داشت که روز سه شنبه در محوطهٔ مسجد الاقصی در بیت المقدس مراسم عبادی را رهبری کرد.

مسجد الاقصی همواره مایهٔ تنش‌ها میان اسراییل و فلسطینی‌ها بوده است.

گروه

XS
SM
MD
LG