لینک های دسترسی

Breaking News

محمود عباس در پارلمان ترکیه: به غزه می‌روم، حتا اگر به قیمت جانم تمام شود


محمود عباس، رییس ادارۀ فلسطینی
محمود عباس، رییس ادارۀ فلسطینی

محمود عباس، رییس ادارۀ فلسطینی، روز پنجشنبه ۱۵ اگست (۲۵ اسد) در جلسۀ ویژۀ پارلمان ترکیه گفت که به غزه سفر خواهد کرد، حتا اگر این سفر به گفتۀ وی به قیمت جانش تمام شود.

عباس در حالی به قانونگذاران ترکیه سخنرانی کرد که به گفتۀ مقام‌های وزارت صحت غزه که زیر ادارۀ گروه حماس است، شمار تلفات ناشی از حملات اسراییل در این ساحه از مرز ۴۰هزار نفر گذشته است.

عباس در سخنرانی خود که با تشویق و کف‌زدن‌های قانونگذاران ترکیه به همراه بود و رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه نیز در آن حضور داشت، گفت: "تصمیم گرفته‌ام که با دیگر برادران رهبری فلسطینی به غزه بروم...من این کار را خواهم کرد. حتا اگر به بهای زندگی من تمام شود. جان ما ارزشمندتر از جان یک کودک [فلسطینی] نیست."

محمود عباس افزود: "غزه تماماً از ما است. ما هیچ گونه راه حلی را که منجر به تقسیم قلمرو ما شود، نمی‌پذیریم. بدون غزه هیچ دولت فلسطینی وجود نخواهد داشت. مردم ما تسلیم نخواهد شد."

رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه نیز در جریان سخنرانی محمود عباس در تالار پارلمان ترکیه حضور داشت.
رجب طیب اردوغان، رییس جمهور ترکیه نیز در جریان سخنرانی محمود عباس در تالار پارلمان ترکیه حضور داشت.

محمود عباس، رهبر جنبش فتح و رقیب گروه حماس است. جنبش فتح ادارۀ کرانۀ غربی و حماس از سال ۲۰۰۷ به اینسو ادارۀ غزه را در دست دارد. عباس از سال ۲۰۰۷ به اینسو به غزه نرفته است.

در حال حاضر که غزه در محاصرۀ نظامیان اسراییلی قرار دارد، هیچ کسی جز شمار معدود کارمندان امدادرسان اجازۀ ورود به غزه را ندارد.

عباس پیش از سفر به ترکیه، با ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، در مسکو دیدار کرد. این سفرها در حالی انجام می‌شود که تنش‌ها به خاطر جنگ میان اسراییل و حماس که بیش از ده ماه از آن می‌گذرد، در منطقه اوج گرفته است.

تلاش‌ها برای آتش‌بس در غزه تا کنون به هیچ نتیجه‌ای نرسیده است و در پی کشته شدن فواد شکر، فرمانده حزب‌الله لبنان، در حملۀ هوایی نظامیان اسراییلی و نیز کشته شدن اسماعیل هنیه، رییس دفتر سیاسی حماس، در حمله‌ای در تهران، اکنون اسراییل با تهدید جدی حملات حزب‌الله، ایران و گروه‌های نیابتی جمهوری اسلامی در منطقه روبرو است.

محمود عباس در سخنرانی در پارلمان ترکیه از هنیه یادبود به عمل آورد و برایش دعا کرد. در یکی از چوکی‌های صف نخست تالار پارلمان ترکیه عکس قاب شدۀ اسماعیل هنیه گذاشته شده بود.

هنیه که روابط بسیار نزدیک با اردوغان داشت، همواره به ترکیه سفر می‌کرد. اردوغان در جریان ده ماه گذشته به شدت از عملیات نظامی اسراییل در غزه انتقاد کرده و بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل را "قصاب غزه" خطاب کرده است.

رییس ادارۀ فلسطینی از موقف "شجاعانۀ" اردوغان در برابر اسراییل تمجید و از جامعۀ جهانی به خاطر سکوت در برابر "قتل عام فلسطینیان توسط اسراییل" در غزه به شدت انتقاد کرد.

حملات هوایی و زمینی نظامیان اسراییلی بر غزه پس از آن آغاز شد که گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر سال گذشته بر اسراییل حمله کرد و به گفتهٔ مقام‌های اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر ، عمدتاً غیرنظامیان، را کشته و کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

گروه

XS
SM
MD
LG