لینک های دسترسی

Breaking News

برنامه جهانی غذا: افغانستان یکی از دشوارترین مکان‌ها برای زنان است


ملل متحد گفته است که بسیاری از زنان در بخش‌های افغانستان مجبور شدند تا فرزندان خود را برای گدایی به جاده‌ها بفرستند و از این طریق امرار معیشت کنند.
ملل متحد گفته است که بسیاری از زنان در بخش‌های افغانستان مجبور شدند تا فرزندان خود را برای گدایی به جاده‌ها بفرستند و از این طریق امرار معیشت کنند.

برنامه جهانی غذای ملل متحد گفته است که افغانستان یکی از دشوارترین مکان‌های جهان برای زنان و دختران است.

این ادارۀ ملل متحد ناوقت روز یکشنبه هشتم سپتمبر (۱۸ سنبله) در یک پیام ویدیویی در شبکۀ اجتماعی ایکس نگاشت که بحران‌های متوالی در این کشور، فشار سنگینی را بر زنان و دختران وارد کرده است.

به گفتۀ این اداره، زنان آخرین افراد خانواده اند که غذا صرف کرده و کمترین غذا را می‌خورند. این ادارۀ ملل متحد گفته است که با کاهش کمک‌های بشردوستانه برای نیازمندان به ویژه زنان، این وضعیت بدتر شده است.

این ادارۀ ملل متحد افزوده است: "افغانستان یکی از دشوارترین کشورهای جهان برای زنان است. با آنکه این کشور از یک بحران با بحران دیگری مواجه است، این زنان و دختران هستند که بار سنگین این وضعیت را به دوش می‌کشند."

ملل متحد اضافه کرد که همزمان با کاهش بودجه، کمک‌های بشری برای تهیۀ مواد غذایی برای ده میلیون نفر را در سراسر افغانستان متوقف کرد که قطع این کمک‌ها، بسیاری خانواده‌ها و به ویژه زنان را با مشکلات زیاد روبرو کرده است.

به گفتۀ ملل متحد بسیاری از زنان در بخش‌هایی از افغانستان مجبور شدند تا فرزندان خود را برای گدایی به جاده‌ها بفرستند و از این طریق امرار معیشت کنند.

سازمان ملل متحد همچنان با اشاره به تغییرات اقلیمی در افغانستان گفته است که در جریان ماه‌های پسین، هزاران نفر در اثر سرازیر شدن سیلاب‌ها و برفکوچ در بخش‌هایی از این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

به گفتۀ برنامه جهانی غذا، زنان به دلیل حضور بیشتر در منازل، بیشترین آسیب را از این ناحیه متحمل شده‌اند.

پیش از این نیز سازمان ملل متحد از کمبود بودجه برای برنامه‌های امدادرسانی به نیازمندان افغان اظهار نگرانی کرده و گفته بود که بیشترین آسیب آنرا زنان متحمل خواهند شد.

برنامۀ جهانی غذا به تاریخ ۲۵ اگست (چهارم سنبله) در ایکس نگاشت که در افغانستان این زنان هستند که با گزینه‌های کوچک‌تر برای امرار معیشت، بار سنگین را متحمل می‌شوند.

همچنان کمیشنری عالی ملل متحد هشدار داده بود که بدون بودجۀ اضافی، محیط حفاظتی برای زنان و دختران افغان بدتر می‌شود که افزایش خشونت مبتنی بر جنسیت و ازدواج زودهنگام و محدودیت دسترسی آنان به خدمات ضروری مانند مراقبت‌های صحی و آموزشی را به دنبال خواهد داشت.

شماری از نهادهای امدادرسان بین‌المللی نیز هشدار دادند که افغانستان بدون "حمایت و مشارکت مداوم جامعه بین المللی" در خطر تبدیل‌شدن به یک "بحران فراموش‌شده" قرار خواهد گرفت.

بر اساس معلومات برنامه جهانی غذا چهار میلیون زن و کودک در افغانستان با سوتغذیه دست و پنجه نرم می‌کنند و در صورت فراهم‌نشدن بودجه امدادرسانی وضعیت بدتر و وخیم‌تر خواهد شد.

این تنها برنامه جهانی غذا نیست که از کمبود بودجه در افغانستان نگرانی دارد. در اواخر ماه جولای کمیشنری عالی ملل متحد نیز با نشر گزارشی گفته بود که برنامه‌های "مشارکت جامعه و توانمندسازی زنان، رفاه و نیازهای اولیه و خشونت بر اساس جنسیت" در معرض خطر بحران قرار گرفته و نیازمند بودجه فوری است.

در گزارش این ادارۀ ملل متحد آمده که زنان و دختران با تهدیدهای شدیدی از جمله خشونت مبتنی بر جنسیت و محدودیت حقوقی برای کار و تحصیل، از سوی طالبان روبرو اند.

گروه

XS
SM
MD
LG