لینک های دسترسی

Breaking News

سازمان جهانی صحت یک میلیون دوز واکسین پولیو به غزه ارسال می‌کند


تدروس آدهانوم گبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت
تدروس آدهانوم گبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت

پس از آن که ویروس پولیو در نمونۀ فاضلاب غزه تثبیت شد، سازمان جهانی صحت روز چهارشنبه هفتم اگست (۱۷ اسد) اعلام کرد که یک میلیون دوز واکسین فلج اطفال (پولیو) به غزه ارسال خواهد شد.

تدروس ادهانوم گبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت، گفت که کارکنان صحی برای تطبیق واکسین به تردد آزاد در غزه نیاز دارند و افزود که آتش‌بس یا کم از کم "چند روز آرامش" برای محافظت کودکان غزه ضروری است.

او در یک کنفرانس خبری گفت: "سازمان جهانی صحت بیش از یک میلیون دوز واکسین پولیو را ارسال می‌کند که تطبیق آن در هفته‌های آینده آغاز خواهد شد."

او افزود: "تشخیص ویروس پولیو در فاضلاب غزه نشان می‌دهد که ویروس در منطقه وجود دارد و کودکان واکسین نشده را در معرض خطر قرار می دهد."

شبکۀ لابراتوارهای جهانی پولیو ماه گذشته اعلام کرد که در شش نمونۀ محیطی که به تاریخ ۲۳ جون از سیستم فاضلاب غزه گرفته شده بود، شکل دوم ویروس پولیو، تثبیت شده است.

نوع دوم ویروس پولیو مانند نوع اول و وحشی آن می‌تواند سبب فلج شدن و حتا مرگ کودکانی شود که واکسین نشده باشند.

ایادیل سفربیکوف، مسوول برنامه‌های اضطراری صحی سازمان جهانی صحت در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی تاکید کرد که "تا کنون نمونه‌های انسانی" برای تثبیت پولیو گرفته نشده و مشخص نیست که آیا واقعاً کسی در غزه به این ویروس آلوده شده است یا نه.

اندریا کینگ، یک مقام سازمان جهانی صحت گفت که ورود واکسین‌ها و تجهیزات سرد کنندهٔ آن و همچنان برنامه‌ریزی کمپاین تطبیق واکسین پولیو در غزه یک "چالش لوژستیکی بزرگ" خواهد بود.

او در کنفرانس خبری گفت: "امید است که اگر همه چیز به خوبی پیش برود، این واکسین‌ها به موقع برای تاریخ های برنامه ریزی شده واکسیناسیون در اواخر این ماه برسند، اولین دور واکسیناسیون به تاریخ ۱۷ اگست آغاز می‌شود."

گروه حماس به تاریخ هفتم اکتوبر ۲۰۲۳ بر اسراییل حمله کرد که به گفتۀ مقام‌های اسراییلی، جنگجویان این گروه حدود ۱۲۰۰ نفر، عمدتاً غیرنظامیان را کشته و کم و بیش ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

در پی حملۀ حماس، نظامیان اسراییلی در ۱۰ ماه گذشته غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در نتیجهٔ آن به گفتۀ وزارت صحت غزه که زیر کنترول حماس است بیش از ۳۹هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG