لینک های دسترسی

Breaking News

چرا حکومت طالبان از سوی جامعهٔ جهانی به رسمیت شناخته نمی‌شود؟


بعد از اقتدار دوباره طالبان بر افغانستان، نوعیت کابینه و ساختار حکومتی این گروه، باعث انتقاد های بی شمار بین المللی گردید. طالبان، زنان را کاملا از کابینه خود حذف کرده و وزارت امور زنان را به وزارت امر به معروف و نهی از منکر مبدل ساختند. شمولیت برخی اعضای ارشد شبکه حقانی که در فهرست ترورستان در ایالات متحده قرار دارند، نیز از اعتبار این حکومت در چشم جامعه بین المللی، کاست.

به باور تحلیلگران، ساختار کنونی حکومت طالبان –متشکل از ملاهای افراط گرا و شبکه حقانی که در فهرست ترورستان در ایالات متحده قرار دارند، و بدون حضور زنان و بخش های مختلف جامعه افغانستان– باعث شد تا جهان با تردید به حکومت این گروه در افغانستان نگاه کند و محتاطانه در مورد به رسمیت شناختن آن، غور نماید.

در نتیجه، طالبان یک سال بعد از به دست گرفتن حاکمیت در افغانستان، نتوانستند از سوی جامعه جهانی به رسمیت شناخته شوند.

مایکل کوگلمن، کارشناس مسایل سیاسی در مرکز تحقیقاتی وودرو ویلسن، انتقاد می کند که شایسته سالاری در حکومت طالبان وجود ندارد. او می گوید، برداشت او از یک سال حاکمیت طالبان اینست که "ملا ها و آنهایی که افراط گرا هستند" در رده های بالا و تصمیم گیر طالبان قرار دارند و دستور ها را صادر می کنند.

کوگلمن گفت: "آن هایی که توسط غرب و جهان منحیث اعتدال گرا در میان گروه طالبان تلقی می شوند و در دفتر طالبان در قطر فعال بودند، در حکومت مقام بالایی ندارند".

عدم همه شمول بودن کابینه طالبان و عضویت افراد افراط گرا در آن که منجر به اتخاذ تصامیمی از جمله مسدود نگهداشتن مکاتب متوسطه دخترانه شده، باعث نگرانی جدی اعضای کانگرس امریکا گردیده است.

جین شهین، سناتور امریکایی از حزب دموکرات می گوید، ایالات متحده بر برخی از مقامات در حکومت طالبان که در اتخاذ برخی از بدترین تصامیم شامل اند، تحریم انفاذ کرد. او افزود: "ایالات متحده، مصئونیت دیپلوماتیک به طالبان نداده است، ما دارایی افغانستان را منجمد کردیم... و ما باید به این عملکرد جهت تضمین حقوق زنان در افغانستان ادامه دهیم".

با ادامه اقتدار طالبان بر افغانستان، کابینه این حکومت با اتخاذ تصامیم جنجال برانگیز بیشتر، با تقبیح گسترده جهانی مواجه شد و کوشش گروه طالبان به کسب مشروعیت از سوی جامعهٔ جهانی، به دلیل این تصامیم جنجال برانگیز مختل گردید. از سوی دیگر، مردم افغانستان، بخصوص زنان، به اعتراض گسترده علیه حکومت طالبان اغاز کردند.

اصیلا وردک، فعال حقوق زنان، با اشاره به عملکرد حکومت طالبان در برابر زنان می گوید: "حذف زنان از صحنه سیاسی و اجتماعی توسط طالبان در افغانستان، بیانگر آن است که هیچ تغیری در این گروه رونما نشده است."

واکنش جهانی در تقبیح عملکرد حکومت طالبان، باعث دوگانگی در موضع اعضای این گروه گردید که برخی از انها خواهان اعتدال در عملکرد حکومت و برخی دیگر خواهان حفظ موضع افراط گرایی این گروه شدند.

ولی ملا هبت الله آخندزاده، رهبر این گروه، سریعا با صدور فرمان های متعدد، از موضع افراط گرای این گروه بشمول مسدود ماندن مکاتب متوسط دخترانه، حمایت کرد.

از سوی دیگر، عدم ظرفیت در حکومتداری و عدم توانایی طالبان به جلب افراد مجرب به کار با حکومت خود، باعث ناکامی های بیشتر در عرصه حکومتداری این گروه در سکتورهای نظامی، اقتصادی و مالی شد.

کشته شدن رهبر القاعده در کابل نیز هویت این حکومت را که متعهد به مبارزه با دهشت افگنی شده بود، در چشم جهانیان بیشتر خدشه دار ساخت.

در حالیکه یک سال از حکومتداری طالبان در افغانستان می گذرد، این حکومت اکنون با ازمون های جدی تری مواجه گردیده است و جهان با تردید، عملکرد حکومت طالبان را تحت نظر دارد و این موضع، کسب مشروعیت را توسط حکومت طالبان، مغلق تر و دشوارتر ساخته است.

XS
SM
MD
LG