لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش به نشست دوحه؛ 'جلسات و كنفرانس‌ها بدون حضور زنان معترض مردود است'


آرشیف
آرشیف

شماری از زنان معترض به نشست دوحه پایتخت قطر واکنش نشان داده و گفته اند که بدون حضور نمایندگان آنان و شنیده شدن مطالبات شان، چنین نشست‌ها و جلسات غیرقابل باور و مردود است.

جمعی از زنان معترض امروز سه شنبه ۱۲ دسمبر (۲۱ قوس) با نشر اعلامیه‌ای گفته اند که جلسات بعد از "تسلیم‌دهی نظام جمهوریت به تروریستان طالب" حذف سیستماتیك زنان و آپارتاید جنسیتی و هزاران عملكرد ضد انسانی و "جنایات ضد بشری" راهکار طالبان است.

آنان از حضور شماری از چهره‌ها به نمایندگی از زنان افغان در نشست‌های بین‌المللی همچون نشست دوحه انتقاد کرده اند.

در اعلامیه آمده است: "زنانی در دوران جمهوریت و بعد از حاكمیت تروریستان (طالبان) در افغانستان تربیون‌های بین‌المللی را خیلی ساده در اختیار دارند، در حالیكه دختران بی‌سرنوشت بعد از صنف ششم و زنان معترض به شیوه‌های متنوع برای حق، عدالت، برابری و آزادی شب و روز خود را یكی كرده و بی‌درنگ دادخواهی می‌نمایند".

این انتقاد و واکنش‌ زنان معترض در حالی صورت می‌گیرد که در نشست دوحه رنگینه حمیدی، وزیر معارف در حکومت پیشین، رویا محبوب، فعال مدنی و برخی چهره‌های دیگر اشتراک و سخنرانی کردند.

در نشست دوحه که موضوعات مختلف به بحث گرفته شده، کارگاهی زیر نام "آموزش برای او، پیشرفت برای همه" با تمرکز بر ایجاد چارچوب واحد برای رسیدگی به آزمون‌های فراروی آموزش دختران در افغانستان، روز یکشنبه دهم دسمبر (۱۹ قوس) برگزار شد.

مرکز مطالعات منازعه و امور بشری قطر در همکاری با وزارت‌های خارجهٔ قطر و اندونیزیا این کارگاه را برگزار کرده و در آن کارشناسان ارشد، سازمان‌های بین‌المللی و سایر جناح‌های دخیل در مسایل افغانستان پیرامون مشکلات فراه راه آموزش زنان و دختران در افغانستان رایزنی کردند.

رینا امیری، نمایندهٔ ویژهٔ وزارت خارجهٔ ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر در افغانستان، در این نشست گفت: "اگر می‌خواهیم که افغانستان در مسیر عصری سوق یابد و خانهٔ مشترک تمام افغان‌ها باشد، باید در این کشور سرمایه‌گذاری شود؛ در بخش معارف سرمایه‌گذاری شود؛ بر مردم این کشور سرمایه‌گذاری شود. این کاری است که همه مشترکاً در تلاش انجام آن استیم."

این نشست در حالی برگزار می‌شود که از ۸۱۰ روز به اینسو دختران و زنان افغان از آموزش بالاتر از صنف ششم محروم شده اند.

طالبان پس از بازگشت به قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، به دختران اجازه آموزش در مکاتب بالاتر از مقطع ابتدایی را ندادند. همچنان در پایان دسمبر۲۰۲۲ تحصیل دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی را ممنوع کردند.

علاوه بر این، حکومت طالبان به جز از چند سکتور معدود به شمول صحت و معارف، محدودیت‌های فزاینده‌ای را بر کار زنان در نهادهای دولتی و غیردولتی به شمول اداره‎های ملل متحد وضع کرد.

افزون بر این اقدام سختگیرانه، حکومت طالبان زنان را از رفتن به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی و کلپ‌های ورزشی نیز منع کرده و شرایطی را برای زنان برای داشتن حجاب در خارج از خانه و داشتن محرم در سفرهای طولانی وضع کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، این رویکرد حکومت طالبان علیه زنان را تبعیض سیستماتیک بر اساس جنسیت خوانده و از طالبان خواسته است که بی‌درنگ این محدودیت‌ها را لغو کند.

گرچه مقامات طالبان گفته اند که ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران و زنان افغان دایمی نیست و حکومت این گروه بر حقوق زنان در چوکات شریعت متعهد است، اما در عمل هیچ پیشرفتی در این زمینه دیده نمی‌شود.

گروه

XS
SM
MD
LG