لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: تحصیل زنان موضوع حساس است و تصمیم‌گیری عاجل در این زمینه ممکن نیست


بیش از ۱۰۰۰ روز از بسته‌ماندن مکاتب دختران و بیش از ۵۰۰ روز از بستن دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان سپری می‌شود.
بیش از ۱۰۰۰ روز از بسته‌ماندن مکاتب دختران و بیش از ۵۰۰ روز از بستن دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان سپری می‌شود.

ندامحمد ندیم، سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان می‌گوید که موضع این گروه در قبال آموزش دختران و تحصیل زنان در تضاد با شریعت و دین نیست، بلکه آنچه یک نظام شرعی در این خصوص حکم می‌کند، فیصله خواهد شد.

ندیم روز یکشنبه ۲۵ اگست (چهارم سنبله) در برنامه حسابدهی حکومت طالبان به ملت گفت: "این مسله یک مسله حساس است، ابعاد مختلف دارد، در این مورد تصمیم‌گیری عاجل در ماه‌ها و هفته‌ها انجام شود، این ممکن نیست."

سرپرست وزارت تحصیلات عالی طالبان افزود که تحقیق علما در این خصوص جریان دارد و اگر در تحقیقات ثابت شود که تحصیل زنان به این شکل جایز است، اجازه داده خواهد شد.

اما او افزود که اگر علما پس از تحقیقات گفتند که تحصیل زنان معطل بماند، در حالت تعلیق باقی خواهد ماند.

به گفتۀ این مقام طالبان، هر آنچه شریعت در این خصوص حکم کند، حکومت این گروه نیز همان دستور را اجرایی خواهد کرد.

ندیم افزود: "اگر کسی پیدا شود که در پرتو فقه حنفی ثابت کند، به وزارت بیاید با ما مسله را شریک کند که در این کتاب برای تحصیل زنان اجازه هست، من باور دارم که این مسله حل می‌شود، اما در مقابل رسانه، با روایات عام و آیات عام مسله تحصیل زنان حل نمی‌شود."

این در حالی است که بیش از ۱۰۰۰ روز از بسته‌ماندن مکاتب دختران و بیش از ۵۰۰ روز از بستن دانشگاه‌ها به روی دختران و زنان سپری می‌شود.

در حال حاضر افغانستان یگانه کشوری در جهان است که در آن دختران از رفتن به مکاتب متوسطه، لیسه و دانشگاه محروم شده اند. با وجود تاکید جدی جامعهٔ بین‌المللی برای از سرگیری آموزش دختران در افغانستان، این سومین سال متواتر است که طالبان به این محدودیت ادامه داده اند.

جامعه جهانی و نهادهای حامی حقوق بشر بر محدودیت آموزش دختران در افغانستان بارها انتقاد کرده اند.

طالبان این ممنوعیت را موقتی عنوان کرده و گفته اند که روی نصاب تعلیمی و محیط مناسب تحصیلی مطابق شریعت اسلامی برای دختران کار می‌کنند، اما با گذشت بیش از سه سال نتوانسته اند این خواست مردم و جامعه بین‌المللی را جامۀ عمل بپوشانند.

همچنان مقامات این گروه گفته اند که موضوع دختران و زنان، مساله داخلی است که باید توسط خود افغان‌ها حل شود.

گروه

XS
SM
MD
LG