لینک های دسترسی

Breaking News

رهبر طالبان با توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر محدودیت‌ های بیشتری بر افغان‌ها وضع کرد


یک محافظ طالبان در حال نظارت بر صف زنان که در انتظار دریافت کمک هستند
یک محافظ طالبان در حال نظارت بر صف زنان که در انتظار دریافت کمک هستند

وزارت عدلیهٔ حکومت طالبان، با نشر اعلامیه‌ای گفته است که قانون امر به معروف و نهی از منکر از سوی ملا هبت‌الله، رهبر این گروه، توشیح شده و اکنون در سراسر افغانستان نافذ است.

طالبان گفته اند که این قانون به "آداب و اصول احتساب" پرداخته و وزارت عدلیهٔ این گروه هدف آن را "منع کردن از منکرات و اجتناب از گناه" ذکر کرده است. در این قانون روش هایی برای تنبیه و مجازات کسانی که از این قانون سرپیچی می‌کنند نیز تجویز شده است.

در بخشی از این قانون، احکام مربوط به حجاب زنان گنجانیده شده و تذکر داده شده است که "ستر تمام بدن زن لازمی و پنهان کردن روی زن به سبب ترس از فتنه ضروری است".

طبق این قانون، کارمندان ادارات حکومت طالبان باید پابند "شعایر اسلامی" باشند. این قانون، رسانه‌ها و مطبوعات را نیز مکلف به "نشر مطالب مطابق شریعت، و نشر مطالبی که عکس‌های ذی روح در آن نباشد" کرده است.

همچنان بر اساس این قانون، رانندگان وسایط نقلیه از نشر موسیقی و انتقال "زنان بی حجاب" و "زنان بدون محرم شرعی عاقل و بالغ" منع شده اند.

طبق این قانون، مردان نیز از "تراشیدن ریش یا کم کردن آن از قبضه، اصلاح موها برخلاف شریعت اسلامی" بازداشته شده و به مثابهٔ "دوستی و کمک با کفار و مشابهت صورت و سیرت با آنها" خوانده شده است.

بر اساس این قانون،‌ وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان موظف "به امر کردن به معروفات و منع کردن از منکرات مطابق شریعت اسلامی و فقه حنفی" است.

روش های تنبیه و مجازات تخطی کنندگان از این قانون، شامل "نصحیت و تخویف از عذاب الهی، تنبیه و تهدید به الفاظ قهرآمیز، تعزیر مرتکب با تلف مال، حبس از یک ساعت الی سه روز در محابس عمومی" می‌باشد و بر بنیاد این قانون، در صورتی که فرد با این روش ها "اصلاح نشد" باید به محکمه برای تنبیه بیشتر، معرفی گردد.

درست یک روز پیش از این،‌ مقام‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان روز سه شنبه ۲۰ اگست (۳۰ اسد) گفتند که در یک سال گذشته ۲۱۳۲۸ آلۀ موسیقی را در سرتاسر افغانستان تخریب کرده اند.

محب‌الله مخلص، رییس پلان و تفتیش وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، در یک کنفرانس خبری در کابل ضمن گزارش‌دهی کارکردهای یک سال گذشتۀ این وزارت گفت که محتسبان امر به معروف ۳۰ هزار "فلم غیراخلاقی" را هم نابود کرده اند.

مسوولان وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان ادعا می‌کنند که قلیان‌خانه‌ها و قمارخانه‌ها در افغانستان مسدود شده و ۴۴۸ تعویذ‌نویس و ۵۲۸ فرد متهم به سحر و جادوگری نیز بازداشت و به مراجع عدلی و قضایی سپرده شده‌ اند.

به گفتۀ مسوولان طالبان، در یک سال اخیر، ۲۵ شراب فروشی مسدود شده و از مصرف ۱۳۲۵۰ تابلیت نشه‌آور جلوگیری و عاملان آن به مراجع ذیربط سپرده شده اند.

مخلص همچنان گفت که به سلسلۀ اقدامات اصلاحی این وزارت، در مدت یک سال گذشته، فعالیت ۲۵۶۴۷ نفر که "فلم‌های مبتذل" را عرضه می‌کردند متوقف شده است.

مقام‌های وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان، بدون ارایۀ جزییات گفتند که در اثر تلاش‌های این اداره، نشرات رسانه‌های تصویری، صوتی و چاپی در افغانستان "۹۰ درصد اصلاح شده است."

فعالین حقوق بشر، این قانون امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان را، تخطی از حقوق بشر و آزادی های فردی زن و مرد در افغانستان دانسته و آنرا محکوم کرده اند.

طالبان در حالی این قانون را در سراسر افغانستان نافذ ساختند که ملل متحد، از زمان به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در سال ۲۰۲۱، مکرراً روی تخطی از حقوق بشر و به خصوص حقوق زنان، توسط این حکومت ابراز نگرانی کرده است.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور افغانستان، که از سوی طالبان از سفر به افغانستان منع شده است، نیز در گزارش‌های متعددی به مستند سازی تخطی از حقوق بشر و تبعیض جنسیتی توسط حکومت طالبان، پرداخته است.

از سوی دیگر، بنیت و سایر کارشناسان شورای حقوق بشر در آخرین اعلامیۀ شان گفتند: "فشار عمدی طالبان بر زنان و دختران، گسترده و سیستماتیک است و به جرایم علیه بشریت از جمله آزار جنسیتی تبدیل شده است. وضعیت به اندازه‌ای وخیم است که به گفتۀ بسیاری از مردم افغانستان مناسب‌ترین عبارت برای توصیف آن آپارتاید جنسیتی است."

به گفتۀ این کارشناسان، طالبان همه اشکال مخالفت، جامعه مدنی و رسانه‌ها را سرکوب کرده و نشان داده اند که به اصول عدالت، عدم تبعیض، برابری و حاکمیت قانون هیچ احترامی قایل نیستند.

کارشناسان ملل متحد تاکید کرده اند که وضعیت در افغانستان رو به وخامت است و اقدامات قوی‌تر و موثرتر بین‌المللی نیاز فوری به شمار می‌رود.

اما طالبان در واکنش به نظریات جامعه جهانی در قبال تخطی از حقوق زنان، مکررا گفته اند که "حقوق زنان، یک موضوع داخلی است" و ربطی به جامعه جهانی ندارد. حکومت طالبان، یافته های گزارش های ملل متحد و دیگر سازمان های مدافع حقوق بشر را در مورد تخطی از حقوق بشر نیز رد کرده و آنرا تبلیغات سو علیه حکومت خود خوانده اند.

حکومت ایالات متحده بر شماری از وزیران و اعضای کلیدی طالبان که مرتکب نقض حقوق بشری افغان‌ها شده است، تحریم‌هایی را وضع کرده است.

وزارت مالیهٔ ایالات متحده در اواسط ماه قوس سال گذشته خالد حنفی، وزیر امر به معروف و نهی از منکر حکومت طالبان را "به دلیل نقض جدی حقوق بشر در رابطه با سرکوب زنان و دختران، از جمله از طریق محدود کردن دسترسی به آموزش متوسطه برای زنان و دختران در افغانستان صرفاً بر اساس جنسیت" به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد.

  • 16x9 Image

    لینا روزبه - واشنگتن

    لینا روزبه در سال 2003 کار خود را با صدای امریکا آغاز نمود. روزبه در رشته مطبوعات و رسانه ها از کالج وانیر لیسانس خود را بدست آورد و متعاقب آن لیسانس دیگری را در رشته علوم سیاسی و روابط بین المللی از دانشگاه کانکوردیا اخذ کرد.

گروه

XS
SM
MD
LG