لینک های دسترسی

Breaking News

شی جینپینگ: ایجاد دو کشور اسراییل-فلسطین راه حل منازعه است


شی جینپینگ، رییس جمهور چین، برای نخستین بار در مورد بحران جاری میان اسراییل و حماس خواهان آتش بس میان جناح‌ها درگیر شده و تاکید کرد که ایجاد یک دولت مستقل فلسطین راه اساسی بیرون رفت از منازعه کنونی است.

شی که در بیجینگ، پایتخت چین، با مصطفی مدبولی، صدراعظم مصر ملاقات می‌کرد، گفت قبل از این که منازعه گسترش یابد، از کنترول بیرون شود و یا بحران بشری به وجود بیاید، اولویت اصلی این است که جنگ به اسرع وقت متوقف شود.

به گفته برخی از تحلیلگران، اظهارات شی در مطابقت با موضع چین مربوط به فلسطین است که از چندین دهه‌ به دنبال آن می‌باشد.

رییس جمهور چین علاوه بر تاکید مکرر به نیاز ایجاد دو دولت-اسراییل-فلسطین از تلاش‌های مصر در راستای کاهش منازعه جاری ستایش کرد. جینپینگ همچنین گفت که بیجینگ آماده است تا با مصر و سایر کشور‌های عربی هماهنگی کند تا که راه حل دوامدار، همه جانبه، منصفانه در نزدیکترین فرصت ممکن به وجود بیاید.

جنگ میان اسراییل و حماس پس از آن آغاز شد که تندروان این گروه به تاریخ هفتم اکتوبر در یک حملهٔ غافلگیرانه بالای اسراییل، بیش از ۱۴۰۰ اسراییلی را کشتند که اکثر شان غیرنظامیان بودند.

به گفتهٔ مقامات اسراییل، تندروان حماس غیرنظامیان را به ضرب مرمی‌ کشتند، اعضای بدن شان را مثله کردند و یا تا دم مرگ آنان را سوزاندند. از زمان ایجاد اسراییل در سال ۱۹۴۸ میلادی، این مرگبارترین حمله بر اسراییل پنداشته می‌شود.

به گفتهٔ مقامات اسراییل، پس از آنکه نیروهای‌‌ آن کشور بار دیگر مناطق را زیر کنترول خود آوردند، نزدیک به ۱۵۰۰ جنگجوی حماس را کشته اند.

پس از حملهٔ حماس، اسراییل نیز در یک اقدام تلافی‌جویانه حملات هوایی و توپخانه‌ای را از هفتم اکتوبر به اینسو بالای غزه آغاز کرده است. به گفتهٔ مقامات صحت نوار غزه، این حملات نه تنها موجب کشته شدن بیش از ۴۱۰۰ نفر شده، بلکه صد‌ها هزار نفر از خانه‌های شان آواره شده اند.

حکومت چین تا حالا مایل نبوده است تا حملهٔ حماس بر اسراییل را به صورت علنی محکوم کند و این برخورد بیجینگ موجب انتقاد شدید اسراییل و ایالات متحده شده است.

پس از آنکه اسراییل حملات هوایی و توپخانه‌ای خود را بر غزه افزایش داد، بیجینگ بیشتر از اسراییل انتقاد کرده و گفته است که عملکرد آن کشور فراتر از دفاع شخصی بوده است.

شماری از کارشناسان معتقد اند که چین به دلیل اینکه نمی‌خواهد به روابط خود با سایر کشور‌های شرق میانه، آسیب برساند به محکوم کردن حملات حماس بی میل بوده است.

گروه

XS
SM
MD
LG