لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا حوثی‌ها را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد


شورشیان حوثی در یمن
شورشیان حوثی در یمن

پس از هفته ها حملات میزایل و طیاره های بی سرنشین شورشیان حوثی بر کشتی های بین المللی در بحیره سرخ و خلیج عدن، ایالات متحده به روز چهارشنبه ۱۷ جنوری (۲۷ جدی) به طور اقدام سرکوبانه، این گروه را مجدداً شامل فهرست گروه های تروریستی جهانی کرد.

این اقدام بعد از تقاضای مکرر ایالات متحده و دیگر کشور های جهان از گروه حوثی ها برای توقف شلیک بر کشتی های تجارتی، اتخاذ شد.

ولی شورشیان حوثی به این تقاضا ها بی اعتنایی کرده و حملات این گروه با وجود یک سلسله حملات هوایی ایالات متحده و بریتانیا که هدف آن، از بین بردن سیستم های رادار و مراکز پرتاب میزایل بود که در این حملات استفاده می‌شد، ادامه یافت.

یک مقام ارشد حکومت ایالات متحده، پیش از اعلام رسمی این تصمیم، به خبرنگاران گفت که "ما نمی‌توانیم بیکار نشسته و آنچه را که حوثی ها در بحیره سرخ انجام می‌دهند، تماشا کنیم و این اعمال شان را، بر اساس نوعیت آن، آنچه که هست تلقی نکنیم".

یک مقام دیگر که نخواست نامش فاش شود، گفت که این حملات مطابق "تعریف رسمی تروریزم" است و حوثی ها با این اعمال "زندگی اتباع ایالات متحده، دریانوردان ملکی و شرکای ما را با خطر مواجه ساخته و تهدیدی برای تجارت جهانی و آزادی تردد محسوب می‌شوند".

مقامات ایالات متحده به حدود ۳۰ حمله از سوی شورشیان حوثی از مناطق تحت کنترول این گروه در یمن تا اواسط ماه نومبر سال گذشته اشاره می‌کنند که بر اتباع و کشتی های مسافربری و باربری بیش از ۵۰ کشور جهان، تاثیر گذاشته است.

مقامات می افزایند که از زمان آغاز این حملات، حدود دو هزار کشتی تا هزاران میل از مسیر خود برای اجتناب از بحیره سرخ، منحرف شده است و اضافه بر آن، گروه حوثی ها، دریانوردان بیش از بیست کشور جهان را تهدید کرده و یا به گروگان گرفته اند.

به روز سه شنبه، ایالات متحده برای اولین بار، یک سلسله حملات پیشگیرانه را علیه شورشیان حوثی انجام داد که در آن، چهار میزایل بالستیک ضد کشتی، قبل از پرتاب، منهدم شد.

در اعلامیه های جداگانه، روز چهارشنبه ۱۷ دسمبر (۲۷ جدی)، جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی قصر سفید و انتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، این حملات حوثی ها را "بی سابقه" خواندند.

سولیوان گفت که "این تعینی، یک ابزار مهم برای جلوگیری از تمویل مالی حوثی ها و محدود سازی دسترسی آنها به بازار های مالی است." بلینکن افزود که "حوثی ها باید روی اعمال شان، مسوول قرار داده شوند." چندین مقام ارشد دیگر ایالات متحده، این گزینه را باز گذاشته اند که در صورت ختم حملات حوثی ها، این تصمیم می‌تواند فسخ شود.

یکی از مقام های ارشد حکومت ایالات متحده می‌گوید که هدف اصلی این تحریم ها "متقاعد ساختن جوانب برای کاهش تنش و آوردن تغییر مثبت در رفتارشان است." این مقام اضافه کرد که "اگر حوثی ها حملات خود را متوقف سازند، ما می‌توانیم آنها را از فهرست تعیین شده، حذف کنیم".

این مقام اضافه کرد که ایالات متحده اقداماتی را انجام می‌دهد تا اطمینان حاصل شود که این تصمیم، بر تلاش ها برای کمک به غیر نظامیان یمن، صدمه یی وارد نمی‌کند. سازمان ملل متحد تخمین کرده است که حدود ۲۴ میلیون نفر در یمن در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

تصمیم قرار دادن شورشیان حوثی در فهرست گروه های ترورستی جهان، تا ۳۰ روز دیگر انفاذ نمی‌شود. به گفته یک مقام، این کار برای آنکه به آنها اجازه داده شود تا از موجودیت یک "ساختار بشری فعال در محل" اطمینان حاصل کنند، صورت می‌گیرد.

این مقام افزود که محموله های تجارتی شامل مواد غذایی، دوا و مواد سوخت به یمن، تحت تاثیر این تحریم ها قرار نخواهند گرفت.

این تصمیم، ظرفیت حوثی ها را به دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده، مسدود می‌سازد و راه را برای تحریم های دیگر و عملکرد های قانونی علیه این گروه، هموار می‌سازد.

سوال ها در مورد تاثیر این تصمیم بر کشور های مانند ایران که به حوثی ها کمک می‌کند، هنوز باقیست. یک مقام ارشد دیگر حکومت ایالات متحده در پاسخ به سوالی به صدای امریکا گفت که "حوثی ها اکنون از بودجه، آموزش و تسلیحات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، برای بی ثبات سازی یمن و شمولیت در فعالیت های ترورستی یا تروریزم که منطقه را متاثر می‌سازد، استفاده می‌کنند." وی اضافه کرد که آنها به مقابله با تاثیر مضرانه ایران، در هر جای که بتوانند، ادامه میدهند و گفت که "انتخاب، دوری از ایران اکنون در دست حوثی هاست".

ایالات متحده، برای اولین بار، گروه حوثی ها که بنام انصارالله نیز شناخته می‌شدند، در روز های اخیر ریاست جمهوری دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، منحیث یک گروه تروریستی خواند.

طبق بیانیه مایک پمپیو، وزیر خارجه پیشین ایالات متحده، این حرکت روی هدف "مسوول قرار دادن انصارالله در قبال فعالیت های تروریستی بشمول حملات ماورای سرحد که نفوس غیر نظامی، زیرساخت ها و کشتی های تجارتی را تهدید میکند" صورت گرفت.

گروه

XS
SM
MD
LG